تنها باغ وحش افغانستان؛ زندگی آرام شیرها و ۶۰۰ حیوان دیگر + تصاویر

افغانستان در ۳۴ ولایت تنها یک باغ وحش دارد. حیواناتی که در باغ وحش کابل نگهداری می‌شوند، شامل درنده، خزنده، پرنده و آب‌زی اند که تعداد مجموعی آن‌ها به ۶۰۰ حیوان می‌رسد. باغ وحش کابل در سال ۲۰۰۶ میلادی عضویت باغ وحش‌های جنوب آسیا و در سال ۲۰۰۹ عضویت باغ وحش‌های بین‌المللی را به دست آورد.blank

بر اساس معلومات شهرداری کابل، حیوانات این باغ وحش بیش‌تر از برخی کشورهای خارجی آورده شده و شماری از این حیوانات مانند گرگ، از ولایت‌های افغانستان نیز جمع‌آوری شده‌اند. این باغ وحش در کل سه قلاده «شیر» دارد که دو قلاده آن مذکر و یکی دیگر مونث است.

شهروندان با یگانه باغ وحش در کشور ارتباط نزدیکی دارند و هرازگاه با پرداخت ۳۰ افغانی هزینه، از حیوانات این باغ دیدن می‌کنند. مسؤولین این باغ شمار بازدیدکنندگان روزمره را به طور متوسط بیش از ۱۰۰ نفر می‌گویند.

با آمدن فصل سرما، سردی هوای کابل برای همه حتی برای حیوانات این باغ طاقت‌فرسا شده‌است. در این ارتباط، اخیرا شماری از شهروندان با نشر تصاویری در صفحات اجتماعی‌شان که گویی وضعیت نامناسب نگهداری شیرهای این باغ را به نمایش می‌گذاشت، از وضعیت بد تغذیه و نگه‌داری آن‌ها ابراز نگرانی کردند که این موضوع نگرانی اکثر شهروندان و واکنش مقام‌های دولتی را در پی داشت.

خبرنگار افق نیز به منظور بررسی وضعیت موجود و چگونگی نگه‌داری شیرها و نیز کشف حقیقت و برطرف‌سازی نگرانی مردم به باغ وحش کابل رفت و دیدگاه ناظران شهرداری و خدمات شهری و مسؤولین این باغ را پرسید.

اخبار نشرشده حقیقت ندارد
پس از نشر مطالبی مبنی بر وضعیت بد نگهداری و مواد خوراکی شیرها در باغ وحش کابل، معین خدمات شهرداری و اعضای ریاست تفتیش داخلی شهرداری کابل به منظور بررسی وضعیت به این باغ رفتند.

مهتاب عالمی؛ معین خدمات شهری و حفظ محیط زیست شهرداری کابل پس از بررسی این باغ گفت: «نگرانی ما بیشتر از میزان نگرانی شهروندان بود؛ چون این مسؤولیت شهرداری کابل است و ما موظف به اجرای تمام تمهیدات برای نگه‌داری حیوانات هستیم.»

وی افزود: «ما پس از همگانی‌شدن نگرانی مردم مبنی بر وضعیت نامناسب «شیرها» در باغ وحش کابل، غرض نظارت به محل آمدیم؛ ولی خوشبختانه آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، حقیقت ندارد و حالت حیوانات و به خصوص شیرها بهتر است.»

عبدالله ولی؛ عضو ناظر ریاست تفتیش داخلی شهرداری کابل هم وضعیت شیرهای باغ وحش کابل را مناسب دانسته، می‌گوید: «هر سه قلاده شیر تندرست و از لحاظ جسمی نیز بهتر اند، ما از دپوی مواد خوراکی نیز دیدن کردیم، مشکل خاصی وجود نداشت.»

فضل‌خدا سعادت؛ معاون اداری باغ وحش کابل هم به شهروندان از وضعیت خوب «شیرها» در باغ اطمینان می‌دهد و می‌گوید که وضعیت شیرها حتی در مقایسه با تابستان خوب‌تر شده‌است.blank

به گفته آقای سعادت، جای تاسف است که شماری از شهروندان بدون درک حقیقت از موضوع و وضعیت، به پخش و نشر اخبار نادرست دست می‌زنند و اذهان عامه را مغشوش می‌سازند.

شیرهای باغ وحش کابل از نسل سفید و آسیب‌پذیر اند که از خارج از کشور آورده شده‌اند. با این حال، وضعیت کنونی صحی و جسمی آن‌ها مناسب است.

معین خدمات شهری شهرداری کابل می‌گوید: ما تمام ساحات باغ را بررسی کردیم، هرچند هوا سرد است؛ ولی کارمندان این باغ به‌خاطر سردی هوا، برای شیرها حتی بخاری گذاشته‌اند که این مسؤولیت‌پذیری کارمندان این باغ را نشان می‌دهد.

خانم عالمی از وضعیت مناسب حیوانات این باغ، به خصوص شیرها و مواد خوراکی آن‌ها به مردم اطمینان می‌دهد و می‌افزاید که نظر به مشاهدات عینی آن‌ها وضعیت باغ وحش مناسب است و جای نگرانی در پیوند به نگهداری آن‌ها وجود ندارد.

وی می‌گوید: «دو ماه قبل نیز من به منظور چک و بررسی وضعیت حیوانات به این باغ آمده‌بودم و یک بخش ما نظارت هفتگی از کلینیک صحی این باغ وحش نیز دارد.»

گفتنی است که عمر این شیرها بین ۳ تا ۵ سال است و آن‌ها در مجموع بیش از ۱۵ سال عمر می‌کنند.

با این حال، احتمال می‌رود که شیر ماده از یکی از دو شیر نر باردار شده‌باشد و در آینده نزدیک تولید مثل کند.

خوراک شیرها
معاون اداری باغ وحش کابل می‌گوید که مصارف خوراکی حیوانات باغ وحش توسط شهرداری کابل قرارداد شده و سپس مواد آماده در اختیار آنها قرار می‌گیرد. مواد توسط یک تیم مسلکی قبل از توزیع در داخل باغ، معاینه و بررسی می‌شود و سپس به حیوانات توزیع می‌گردد.blank

به گفته او، مصارف کلی ماهوار مواد خوراکی حیوانات در این باغ وحش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار افغانی می‌شود که که توسط تیم قراردادی به این باغ منتقل و توسط کارمندان داخلی به حیوانات توزیع می‌شود.

او می‌گوید که خوراک این شیرها گوشت گوساله است و علاوه بر گوشت گوساله، هفته‌ای یکبار برای‌شان گوشت مرغ نیز عرضه می‌شود.

سابقه باغ وحش کابل
باغ وحش کابل در سال ۱۳۴۶ توسط خانواده «ظاهرشاه» تأسیس شد و سردار نادر پسر ظاهرشاه به عنوان رییس افتخاری این باغ وحش تعیین شد. این باغ وحش روزگاری بزرگ‌ترین باغ وحش در سطح قاره آسیا بود.

هرچند در جریان جنگ‌های داخلی و سلطه رژیم طالبان این باغ نیز آسیب دید و شماری از حیوانات آن ناپدید و تعدادی هم که حلال بودند، از سوی مردم ذبح شدند؛ ولی اکنون این باغ دوباره ترمیم و برای حیوانات هم قفسه‌های گوناگون ساخته شده‌است.blank blank

مطالب مرتبط