غنی: رهبران طالبان به سرمایه‌گذار بدل شده و از زندگی لذت می‌برند

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که نیروهای طالبان از جنگ خسته اند؛ اما برخلاف آن‌‌ها سران آن گروه به سرمایه‌گذار بدل شده و از زندگی لذت می‌برند.

blank

آقای غنی روز چهارشنبه، ۲ دلو در بحثی زیر نام «افغانستان در روایت منطقه‌ای و جهانی» در حاشیۀ نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس، به گونه غیر مستقیم، طالبان را گرداننده شبکه قاچاق مواد مخدر در افغانستان خواند و گفت که قاچاق هرویین و مفتامین بزرگ‌ترین عملیات قاچاق در جهان است.

آقای غنی گفت: «صفوف طالبان از جنگ خسته‌اند؛ اما رهبران آن گروه که در دوحه مذاکره می‌کنند و چهارمین یا پنجمین همسر خود را گرفته اند از زندگی عیش برده و به سرمایه‌گذار مبدل شده‌اند.»

او یک‌بار دیگر بر ختم خشونت در افغانستان تاکید کرد و گفت: «نیروی طالبان منفی و ناشی از خشونت است. جامعه این مساله را درک کرده و این وضعیت باید پایان یابد.»

اشرف‌غنی همچنین گفت که برای آینده افغانستان برنامه دارد و ادعا کرد که نه حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین کشور برای آینده برنامه داشت و نه عبدالله عبدالله؛ رییس اجراییه چنین برنامه‌ای دارد.

اشرف‌غنی خواستار همکاری مشترک منطقه‌ای و جهانی برای ختم جنگ در افغانستان شد.
او گفت که شمار زیاد دولت‌ها با عناصر بی‌ثبات‌کننده در قضیه افغانستان همکاری می‌کنند.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی در افغانستان به ویژه گروه طالبان متهم کرده؛ اتهامی که از سوی پاکستان رد شده‌است.

آقای غنی رویکردی یگانه را برای حل معضل افغانستان غیر عملی خواند و خواستار همکاری مشترک منطقه‌ای و جهانی شد.

اشرف‌غنی با تاکید بر حفظ حقوق زنان در کشور گفت: «تا زمانی‌که من زنده و مسؤول هستم، هیچ زن افغان به حاشیه رانده نشده و با تبعیض جنسیتی مواجه نخواهد شد.»

او همچنین گفت که کشورش از رهگذر تجارت و ترانزیت، وابسته به یک کشور نبوده و از دهلیزهای هوایی با چین و هند، ترانزیت زمینی با کشورهای آسیای میانه و چین به عنوان گزینه‌های متعدد تجارتی و ترانزیتی افغانستان نام برد.

مطالب مرتبط