عمران خان: به دلیل مخالفت با حملات امریکا به طرفداری از طالبان متهم شده‌ام

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که همیشه مخالف راه ‌حل نظامی امریکا برای مسأله افغانستان بوده و به‌همین دلیل به طرفداری از گروه طالبان متهم شده‌است.blank

عمران خان روز چهارشنبه، ۲ دلو در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع اقتصادی جهان در شهر داووس سویس، حملات هوایی امریکا بر مناطق قبایلی پاکستان و افغانستان را عامل عمده قدرتمندشدن گروه‌های شورشی از جمله طالبان خواند.

او گفت که این حملات سبب کشتار بیش‌تر و پیوستن افراد بیش‌تر به گروه‌های شورشی شد و افزود: «من با این مورد مخالفت کردم و به همین دلیل ضد امریکایی و طرفدار طالبان شمرده شدم.»

نخست‌وزیر پاکستان بار دیگر تاکید کرد که مسأله افغانستان راه ‌حل نظامی ندارد و به گفته او، اکنون امریکا نیز به این نتیجه رسیده و باب توافق و مذاکره با گروه طالبان را باز کرده‌است.

او همچنین گفت که افغانستان، هم برای پاکستان و هم برای امریکا بسیار مهم است و پاکستان از ۴۰ سال جنگ در این کشور مستقیماً متاثر شده‌است.

به گفته عمران خان، منطقه قبایلی پاکستان که در مرز با افغانستان قرار دارد، پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ویران شده و تنها راه بازسازی آن «تامین‌ صلح در افغانستان» و برقراری روابط تجاری بین دو کشور است.

عمران خان روز سه‌شنبه با دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا نیز درباره صلح افغانستان، در حاشیه نشست داووس گفتگو کرد. او در پاسخ به پرسسشی، گفت که موضع پاکستان و امریکا در رابطه با صلح افغانستان همسان است. او افزود که به همین دلیل برای اولین‌بار امریکا و پاکستان روابط خوبی نسبت به گذشته دارند؛ چون اهداف‌شان مشترک است.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفت که کشورش در مبارزه با تروریزم، ۷۰ هزار کشته داده و پس از آن تلاش کرده که امریکا از راه نظامی در جنگ افغانستان پیروز نشود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان همواره پاکستان را عامل تقویت تروریزم می‌داند. دولت افغانستان، پاکستان را متهم به پناه‌دادن به طالبان و سایر گروه‌های تروریستی و نیز حمایت مالی از آن‌ها کرده‌است.

از طرف دیگر، با آغاز تلاش‌ها برای صلح، مقامات افغانستان از پاکستان خواسته‌اند که نقش خود را در برقراری صلح و کشاندن طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان، ایفا کند

مطالب مرتبط