سقوط یک‌ رتبه‌ای افغانستان در رده‌بندی جهانی مبارزه با فساد

بر اساس رده‌بندی سازمان شفافیت بین‌الملل، افغانستان در مبارزه با فساد با یک رده سقوط در جایگاه ۱۷۳ قرار گرفته‌است. این در حالی ‌است که سال گذشته، با کسب ۱۶ امتیاز در جایگاه ۱۷۲ قرار داشت.blank

در همین حال، سید اکرام افضلی؛ رییس دیده‌بان شفافیت افغانستان، امروز (پنج‌شنبه، ۳ دلو) در نشستی درباره مبارزه با فساد در کابل گفت که طی پنج سال گذشته، حکومت وحدت ملی در مبارزه با فساد وقت‌تلفی کرده و برنامه مؤثری را در راستای ریشه‌کن ساختن فساد انجام داده‌است.

آقای افضلی افزود که در حال حاضر نهادهایی که در راستای مبارزه با فساد فعالیت دارند، مستقل نیستند و سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

به گفته او، در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، پرونده‌های فساد افراد بلندرتبه دولتی که در حکومت نفوذ دارند مورد پیگرد قرار نمی‌گیرد و تنها پرونده افراد عادی بررسی می‌شود.

رییس دیده‌بان شفافیت افغانستان همچنین گفت که اداره عالی تفتیش که یکی از نهادهای مؤثر در مبارزه با فساد است، به‌گونه مستقل عمل نمی‌کند در کارکردهای این اداره دخالت صورت می‌گیرد.

آقای افضلی همچنین تاکید کرد که وجود فساد در ادارت دولتی باعث ایجاد فاصله میان حکومت و مردم شده‌است.

پیش از این سرور دانش؛ معاون دوم ریاست ‌جمهوری نیز اعتراف کرده‌بود که حکومت وحدت ملی در مهار فساد اداری ناکام بوده‌است.

همچنین دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان –یوناما- نیز چندی پیش اعلام کرد که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، برنامه‌های بازدارنده‌ای در مبارزه با فساد ندارد. یوناما همچنین گفته‌بود که این مرکز افراد بلندرتبه دولتی را که به فساد متهم ‌اند، مورد پیگرد قرار نداده‌است.

مطالب مرتبط