ابراز تمایل ایران و عربستان به مذاکره

محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اظهارات همتای سعودی خود اظهار کرده‌است که درهای ایران برای گفتگو با همسایگانش باز است. فیصل بن فرحان؛ وزیر خارجه عربستان روز چهارشنبه، ۲ دلو گفت: «ریاض آماده گفتگو با ایران است؛ اما این مسأله به ایران بستگی دارد.»blank

وزیر خارجه عربستان افزوده‌است که ایران باید بپذیرد که بیش از این نمی‌تواند خواسته‌های خود در منطقه را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند.

فیصل بن فرحان به رویترز گفته که کشورهای بسیاری پیشنهاد میانجی‌گری بین ریاض و تهران را مطرح کرده‌اند.

در دیگر سو، محمدجواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران، طی پستی در توئیتر بر موضع کشورش در حمایت از گفتگوهای منطقه‌ای در راستای کاهش تنش تاکید کرده‌است.

آقای ظریف نوشته‌است: «درهای ایران همچنان برای گفتگو با همسایگانش باز است و ما برای مشارکت در هر اقدام مکملی در راستای منافع منطقه آماده‌ایم و از هر اقدامی که امید را به ملت‌ها بازگرداند و ثبات و شکوفایی همراه داشته‌باشد، استقبال می‌کنیم.»

گفتنی‌ ‌است که تنش میان ایران و عربستان به دنبال حمله حوثی‌های یمن به پالایشگاه‌های نفتی عربستان، به اوج خود رسید. عربستان که با امریکا همسو است، ایران را متهم به دست‌داشتن در این حملات کرد؛ اما ایران هرگونه دست‌داشتن در حمله به پالایشگاه‌های نفتی عربستان را رد می‌کند.

همچنین با کشته‌شدن قاسم سلیمانی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به دست امریکا، تنش میان تهران و واشنگتن در خاورمیانه اوج گرفت. عربستان از متحدان منطقه‌ای امریکا در خاورمیانه‌ است که با سیاست‌های منطقه‌ای ایران مخالف است.

مطالب مرتبط