صالح: خارجی‌ها نمی‌توانند در مذاکرات صلح از افغان‌ها نمایندگی کنند

امرالله صالح؛ معاون دسته انتخاباتی دولت‌ساز می‌گوید که هیچ خارجی در مذاکره با گروه طالبان نمی‌تواند از مردم افغانستان نمایندگی کند.blank

آقای صالح امروز پنج‌شنبه، ۳ دلو در نشست ارایه یافته‌های یک نظر سنجی درباره صلح گفت که توافق میان امریکا و طالبان ممکن جنگ میان آن دو طرف خاتمه یابد؛ اما جنگ میان طالبان و مردم افغانستان خاتمه نخواهد یافت.

او در این نشست طالبان را گروهی وابسته به پاکستان خواند و افزود که این گروه عامل قتل عام مردم در شمالی، بامیان و بلخ هستند و باید پاسخگو باشند.

امرالله صالح گفت که پیش از سال ۲۰۰۱ روایتی را آی اس آی ساخت که گویا طالبان نماینده قوم پشتون هستند؛ اما چنین نبود و این گروه در ۱۸ سال گذشته بیشترین قربانی را از قوم پشتون گرفته‌است.

به گفته او، طالبان بزرگان قوم پشتون را در شرق و جنوب فقط به‌دلیل این که طرفدار امارت طالبانی نبوده‌اند، قتل می‌کردند.

آقای صالح همچنین گفت که طالبان با فرهنگ مردم افغانستان مشکل دارند.

او با اشاره به دوره چهارساله حاکمیت طالبان در کابل گفت دوره رژیم طالبان دوره افول کرامت انسانی بود. صالح افزود که در دوره طالبان مهاجرت از شهر کابل و افغانستان بیشتر از دوره جنگ شوروی در افغانستان بود.

صالح در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به رابطه افغانستان و امریکا در بخش‌های امنیتی و اقتصادی، گفت که تمام اسناد روابط دولت افغانستان با امریکا در اختیار طالبان قرار دارد و نتیجه آن ساخت جاده و شفاخانه و مکتب و زیربناها است؛ اما اگر طالبان نیز «شهامت دارند بیایند و اسنادی از روابط خویش را با پاکستان ارائه کنند».

او همچنین گفت که در صورت امضای توافق میان امریکا و طالبان، بدون شک توازن قوا به هم می‌خورد؛ ولی توازن سیاست و عزم افغان‌ها برای مبارزه با طالبان هیچ تغییری نمی‌کند.

صالح گفت که هیچ خارجی از مردم افغانستان در مذاکرات نمایندگی کرده نمی‌تواند و همچنان هیچ خارجی نیز نمی‌تواند حافظ منافع ملی مردم افغانستان در مذاکرات صلح باشد.

او بر دفاع از ارزش‌های ملی در صورت خروج یا حضور خارجی‌ها از سوی مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: «خارجی‌ها باشند یا نباشند ما از ارزش‌های ملی خویش از دستاوردهای خویش و از منافع ملی ما دفاع می‌کنیم و نمی‌گذاریم که در جاده‌های ما قوانین ترافیکی پاکستان پیاده شود.»

این در حالی است که گفتگوهای صلح در جریان چند مدت گذشته، جدی شده‌است. گروه طالبان، با کاهش خشونت موافقت کرده است. طالبان، همچنان ابراز امیدواری کرده که تا پایان ماه جاری، توافق‌نامه‌ صلح میان این گروه و ایالات متحده‌ امریکا به امضا برسد.

با این حال، ریاست‌جمهوری تأکید می‌کند که مردم افغانستان خواهان کاهش خشونت نه؛ بلکه برقراری آتش‌بس اند.

مطالب مرتبط