هرات عرصه نبرد افراط و تفریط؛ نه بیلبوردهای ضد زن، نه مدلینگ و ولنتاین

به‌تازگی اظهارات سید محمد شیرزادی؛ رییس حج و اوقاف هرات مبنی بر ممانعت از برگزاری نمایش مدلینگ زنان و مردان و ولنتاین در این شهر خبرساز شده‌است. آقای شیرزادی در گفتگو با خبرگزاری افق، برگزاری مدلینگ و ولنتاین را خلاف قوانین افغانستان و مخالف با ارزش‌های فرهنگی و اسلامی کشور خواند.

blank

او تاکید کرد که به هیچ‌ عنوان اجازه برگزاری مدلینگ زنان و مردان و ولنتاین را نمی‌دهد و نباید از جنبه‌های منفی فرهنگ غربی تقلید شود.

رییس حج و اوقاف هرات گفت: «یک جمع کوچک نمی‌تواند که خواسته‌های‌شان مبنی بر برگزاری مراسم‌ این‌چنینی را بر دیگران تحمیل کند. علمای دین مخالف برگزاری اینچنین برنامه‌هایی هستند و اداره حج و اوقاف مسؤولیت خود می‌داند که جلو برگزاری اینچنین برنامه‌ها را بگیرد.»

سال گذشته نیز رییس حج و اوقاف هرات به چندین هوتل در سطح شهر رفت و اجازه برپایی جشن برای روز ولنتاین یا روز عشاق را نداد.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه هفته گذشته گروهی از دختران و پسران در فضای باز در کابل نمایش لباس برگزار کردند. این دختران و پسران گفته‌بودند که هدف بعدی‌شان برای برگزاری نمایش مد و لباس، هرات است.

به نظر می‌رسد که نمایش لباس در کابل در واکنش به رشد افراط‌‌گرایی در هرات برگزار شده‌باشد. در ولایت هرات اقدامات مجیب‌الرحمان انصاری؛ خطیب مسجد جامع گازرگاه و از روحانیون تندرو با واکنش‌های گسترده مردم مواجه شده‌است.

اقدا او در نصب چندین بیلبورد در سطح شهر در مورد پوشش زنان، باعث نگرانی شدید زنان شده‌است.

در یکی از این تابلوها نوشته شده‌بود که «بی‌حجابی زن، از بی‌غیرتی مرد است». فعالان حقوق زن محتوای این تابلوها را «زن‌ستیزانه» و «توهین» به زنان توصیف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اما ریاست حج و اوقاف هرات گفت که هفت تابلو با هماهنگی مجیب‌الرحمان انصاری، از سطح شهر هرات جمع‌آوری شده و در عوض آن تابلوهایی با محتوای مسایل اخلاقی، مبارزه با خشونت علیه زنان و فساد نصب شده‌است.

رییس حج و اوقاف هرات گفت: «تقریباً هفت تابلو از سوی بخش فرهنگی مسجد جامع گازرگاه نصب شده‌بود و توسط خودشان برداشته شده‌بود و همین تابلوها با موافقه شخص جناب مولانا انصاری و علمای بزرگوار در آن قسمت نصب شده‌است و البته تعداد تابلوهایی که ما نصب کردیم، بیشتر است.»

blank

این اقدام ریاست حج و اوقاف هرات با استقبال زنان مواجه شده‌است.

عاطفه غفوری؛ از فعالان حقوق زن در هرات به خبرگزاری افق گفت که آن‌ها با نصب بیلبوردهای مجیب‌الرحمان انصاری نگران بودند که دوباره به دوران طالبان برگردند.

او از این‌که این تابلوها جمع‌آوری شده، خوشحال است.

خانم غفوری افزود: «یک دلهره را در دل ما بیدار ساخت و ما را نسبت به ‌فعالیت ‌ما در جامعه نگران کرد و حالا که این تابلوها جمع‌آوری شده و پایین آورده شده، ما را امیدوار ساخته و ما احساس می‌کنیم که دوباره دوران سیاه طالبان در کنار دولت ما رشد نمی‌کند.»

زنان در هرات تاکید دارند که نباید حکومت اجازه دهد دوباره تابلوها و یا مسایلی در مورد ایجاد محدودیت بر پوشش و فعالیت زنان در هرات شکل بگیرد.

فرشته استوار؛ شهروند هرات می‌گوید که باید جلو رشد جریان‌های افراط‌گرای دینی در هرات گرفته شود.

او افزود: «نباید دولت ما به هیچ‌کس اجازه بدهد که به زنان محدودیت وضع کنند. در هرات ما زن بی‌حجاب نداریم و خود ما زنان بهتر از هر کس می‌دانیم که حجاب خود را رعایت کنیم.»

blank

هرات از مراکز فرهنگی افغانستان شمرده می‌شود، رشد جریان‌های افراط‌گرا باعث نگرانی‌های زیادی در این ولایت شده‌است. به دنبال همین نگرانی‌ها بود که عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات گفت که روی یک طرح استراتژیک برای ثبت مدارس و مساجد دینی کار خواهد کرد، تا نظارتی جدی بر محتوا و عملکرد این مراکز صورت بگیرد.

با این‌همه، بیم آن وجود دارد که هرات به میدانی برای رویارویی بیشتر علمای تندرو و هواداران فرهنگ غرب بدل شود.

مطالب مرتبط