کابلوف: توافق امریکا و طالبان زمینه‌ساز گفتگوی بین‌الافغانی است

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفته‌است که توافق امریکا و طالبان می‌تواند زمینه را برای گفتگوهای بین‌الافغانی فراهم سازد تا مردم افغانستان خودشان بتوانند در زمینه صلح به یک تصمیم برسند.blank

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری پرنت گفته‌است: « من پیش‌نویس توافق‌نامه صلح را ندیدم. این پیش‌نویس در مورد چگونگی متوقف‌کردن جنگ در افغانستان و چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.»

کابلوف افزوده‌است که این به افغان‌ها بستگی دارد که چگونه قدرت را تقسیم می‌کنند و چگونه پس از گفتگوی بین‌الافغانی، طالبان را در قدرت سهیم می‌سازند یا نمی‌سازند.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان همچنین در مورد نقش کشورها در روند صلح افغانستان گفته‌است که پاکستان در کنار امریکا، روسیه و چین نقشی مشارکتی در روند صلح خواهد داشت؛ اما هند بر گروه طالبان نفوذی ندارد و نیاز است در این زمینه همراه شود.

کابلوف اضافه کرده‌است که تنها آن‌دسته از کشورهایی در روند صلح همراه هستند که در واقع بر طالبان تأثیر دارند.

او همچنین در مورد اعلام نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان گفته‌است: «این امر مسؤولیت کسانی است که اعتقاد دارند طی ۲۰ سال گذشته افغانستان را تحت پوشش خود قرار داده و افغانستان را راهنمایی می‌کنند: امریکایی‌ها، شرکای غربی.»

این در حالی است که با از سر گیری مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان، این گروه انتظار دارد طی روزهای آینده توافق‌نامه صلح با واشنگتن امضا شود. از طرف دیگر، کابل بر استقرار آتش‌بس پیش از آغاز گفتگوهای میان‌افغانی تأکید دارد.

مطالب مرتبط