افتتاح نخستین کارخانه تولید سیروم در افغانستان

نخستین کارخانه تولید سیروم در کشور به ارزش بیش از یک میلیون دالر در هرات گشایش یافت.

blank

محمدرضا عالمی لعلی؛ مسؤول این کارخانه به خبرگزاری افق، گفت که این کارخانه هشت نوع سیروم تولید می‌گردد.

او افزود: «من میتوانیم برای شما بگویم که روزانه در دو شیف کاری ظرفیت ۱۲ هزار لیتر سیروم را داریم و از نوعیت ما فعلا چهار نوع سیروم تولید می کنیم و چهار نوع هم ۵۰۰ ML و ۱۰۰ ML که هر کدام یک خط جداگانه است که در کل ۸ قلم سیروم تولید می کنیم.»

مقام‌های محلی هرات گفته‌اند با افتتاح کارخانه سیروم، بخش بزرگی از نیازمندی شفاخانه‌ها و مراکز صحی کشور برطرف خواهد شد.

این مقام‌ها افزوده‌اند که در آیندۀ نزدیک یک یا دو کارخانه سیروم سازی دیگر نیز در این ولایت به بهره برداری سپرده خواهد شد.

عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات ابراز امیدواری می‌کند که با افزایش خطوط تولید دارو و تجهیزات طبی، وابستگی به کشورهای همسایه کاهش پیدا کند.
او هم چنین بر افزایش تعرفه‌های گمرکی بر واردات کالاهای مشابه از کشورهای همسایه تاکید می کند.

عبدالحکیم تمنا؛ رییس صحت عامۀ هرات در مراسم افتتاح این کارخانه گفت که دو بار سیروم های تولید شده، بررسی کیفیت شده که موفقانه بوده است.

او افزود که تمام سیروم مورد نیاز افغانستان از کشورهای خارجی تأمین می‌شود و با گشایش نخستین کارخانه سیروم سازی در هرات، بخش بزرگی از نیازمندی شفاخانه ها برطرف خواهد شد.

بیش از ده میلیون دالر در بخش تولید دارو و تجهیزات طبی در شهرک صنعتی به مصرف رسیده است. مسوولان در اتاق صنایع و معادن هرات از افزایش علاقمندی تاجران برای سرمایه گذاری بیشتر در بخش تولید دارود و تجهیزات طبی خبر می‌دهند.

مطالب مرتبط