ترامپ پیشنهاد ایران درباره برداشتن تحریم‌ها پیش از مذاکره را رد کرد

دونالد ترامپ؛ رییس‌ جمهوری امریکا پیشنهاد برداشتن تحریم‌های ایران پیش از شروع مذاکره با این کشور را رد کرد.blank

آقای ترامپ در واکنش به سخنان جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران مبنی بر این‌که اگر امریکا تحریم‌ها را کنار بگذارد ایران حاضر به مذاکره است، در توییترش به زبان فارسی نوشت: «نه، مرسی!»

جواد ظریف روز شنبه، ۵ دلو در گفتگویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت که حتی پس از کشته‌‌شدن قاسم سلیمانی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه به دست امریکایی‌ها هم مذاکره با امریکا «غیر متحمل» نیست و تنها شرط آن رفع تحریم‌هاست.

اما رییس ‌جمهوری امریکا بامداد امروز یکشنبه در صفحه توییترش به فارسی و انگلیسی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است؛ اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»

دولت دونالد ترامپ در بهار سال گذشته از توافق اتمی صورت‌گرفته در دولت باراک اوباما میان امریکا، ایران و چهار قدرت دیگر خارج شد. او توافق موسوم به «برجام» را از «بدترین» توافق‌هایی دانست که دیده و خواستار مذاکرات تازه و دستیابی به توافقی دیگر با ایران شده‌است.

همچنین طی یک‌ماه‌ گذشته به دنبال کشته‌شدن قاسم سلیمانی، تنش‌ها به‌طور فزاینده‌ای بین امریکا و ایران به شدت بالا گرفته‎است.

در ماه جدی امسال، ایالات متحده به دستور دونالد ترامپ، قاسم سلیمانی و همراهان او از جمله معاون حشد الشعبی عراق را در بغداد هدف قرار داد و ترور کرد.

در واکنش، مقام‌های ایران تهدید به گرفتن انتقام سخت کردند که در نهایت به حمله موشکی به دو پایگاه مورد استفاده امریکا در عراق انجامید. این حمله تلفات جانی نداشت؛ اما وزارت دفاع امریکا، می‌گوید ۳۴ نفر دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.

مطالب مرتبط