ادامه اعتراضات در غور؛ از بستن ادارات دولتی تا تهدید به اخراج والی

غور در غرب کشور طی دو دهه اخیر شاهد راه‌اندازی حد اقل پروژ‌ه‌های انکشافی و زیربنایی بوده و در پی ادامه این رویکرد در بودجه ملی ۹۹ این امر، خشم شهروندان این ولایت را برانگیخته‌است. صدها شهروند غور در مقابل ساختمان اداره محلی این ولایت دست به برپایی خیمه‌های تحصن زده‌اند و تمام اداره‌های دولتی از روز چهارشنبه، ۲ دلو تاکنون مسدود است.

blank

معترضان به حکومت مرکزی تا پایان هفته جاری، ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که اگر بودجه برای ساخت شاهراه‌ غور – کابل اختصاص ندهد، تمامی مسؤولان اداره‌های دولتی به شمول غلام‌ناصر خاضع؛ والی را از این ولایت اخراج خواهند کرد.

حسن حکیمی؛ از اعضای حرکتی موسوم به «راه و روشنایی» به خبرگزاری افق گفت که حکومت مرکزی در قبال غور همواره تبعیض روا داشته و تداوم این روند دیگر برای‌شان قابل قبول نیست.

او افزود: «ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که مسؤولان اداره‌های دولتی به وظایف‌شان بروند، این‌ها [کارمندان دولتی] هیچ‌کاری برای ما نکرده‌اند و در سند بودجه سال ۱۳۹۹ برای ساخت شاهراه این ولایت پولی اختصاص نیافته‌است.»

همچنان به خیابان‌ می‌‌آییم
طی دست‌کم دو هفته گذشته، باشندگان غور سه بار به خیابان‌های شهر فیروزکوه؛ مرکز این ولایت آمده‌‌اند و به گفته‌ عبدالحمید ناطقی؛ عضو شورای ولایتی غور، حضور معترضان در خیابان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، تا حکومت به خواست‌شان رسیدگی کند.

او به خبرگزاری افق گفت باید ساخت شاهراه ولایت‌های مرکزی در سند بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۹ افزوده می‌شد؛ اما این کار صورت نگرفته‌است.

این عضو شورای ولایتی غور هشدار داد تا هنگامی که بودجه برای ساخت شاهراه غور – کابل اختصاص داده‌نشود، معترضان دست از اعتراض نمی‌کشند و روز به روز اعتراضات گسترده‌تر خواهد شد.

به گفته آقای ناطقی، اعتراض در غور به پیروی از حرکت اعتراضی دو سال پیش موسوم به «حرکت راه و روشنایی» است. معترضان در آن زمان حدود ۴۰ روز دست به اعتراض زده‌‌بودند.

نتیجه آن اعتراضات بود که حکومت مرکزی در بودجه سال ۱۳۹۸ مبلغی را به منظور احداث ۲۰ کیلومتر سرک در مسیر شاهراه‌ غور – کابل اختصاص داد.

باشندگان غور توقع داشتند که در بودجه سال ۱۳۹۹ نیز برای ساخت این شاهراه بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شد؛ اما علیرغم اعتراض نمایندگان غور در مجلس، این کار صورت نگرفت.

blank

اعتراضات به هرات می‌رسد
قرار است که فردا دوشنبه، ۷ دلو به منظور حمایت از خواسته‌های معترضان غوری، یک تجمع اعتراضی در مقابل دروازه اداره محلی هرات هم برگزار شود، تا این اعتراضات پوشش رسانه‌ای و بازتاب عمومی قوی‌تری داشته‌باشد.

معترضان در غور به افق گفته‌اند که تلاش می‌کنند که در کابل؛ پایتخت کشور نیز تجمع اعتراضی برگزار کنند، تا حکومت به صدای عدالت‌خواهی شان مبنی بر اختصاص بودجه برای ساخت شاهراه غور – کابل، توجه کند.

در این میان، غلام‌ناصر خاضع؛ والی غور در گفتگو با خبرگزاری افق می‌گوید که باید باشندگان غور قبل از تصویب بودجه از سوی نمایندگان پارلمان دست به اعتراض می‌زدند، نه حالا.

او گفت که خواسته‌های معترضان را با حکومت مرکزی در میان خواهد گذاشت.

blank

سند بودجه سال مالی روز چهارشنبه، ۲ دلو از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد؛ اما انتقادهایی درباره عدم توازن و وجود تبعیض در این سند مطرح می‌شود.

غور در غرب کشور از ولایت‌های کمتر انکشاف‌یافته شمرده می‌شود. در این ولایت تنها ۱۲ کیلومتر سرک آسفالت شده در شهر فیروزکوه وجود دارد.

باشندگان غور مدعی هستند که طی یک و نیم دهه اخیر، حکومت با آن‌ها به عنوان انگشت ششم برخورد کرده‌ و عدم توجه حکومت باعث مشکلات زیادی برای باشندگان این ولایت شده‌است.

مطالب مرتبط