صالح: برخی سیاستمدان حاضر اند عضو شورای کویته شوند

امرالله صالح؛ معاون اول دسته انتخاباتی اشرف‌غنی به موضع‌گیری اخیر شماری از رهبران سیاسی درباره صلح، واکنش نشان داده و گفته‌است که برخی از سیاست‌مداران حاضر اند عضو شورای رهبری طالبان در کویته شوند.blank

روز یکشنبه، ۶ دلو، عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، محمد محقق؛ معاون دوم او و شماری دیگر از اعضای دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی، اعلام کردند که حاضر‌ اند، بدون «هیچ قید و شرطی» با طالبان مذاکره کنند.

آقای عبدالله همچنین گفته‌بود که دسته انتخاباتی او، دارای شایستگی ‌مذاکره با طالبان است؛ زیرا در آن رهبران بزرگ از همه اقوام کشور حضور دارند.

او همچنین اشرف‌غنی را به یکجانبه‌گرایی فراتر از صلاحیت‌هایش در توافقنامه سیاسی منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی متهم کرده‌بود.

محمد محقق هم در آن نشست گفته بود که اشرف‌غنی مشروعیت خود را از دست داده و با چند «یازنه و خسربره» تنها مانده‌است.

پیش از این نشست نیز روز شنبه، ۵ دلو، عبدالله عبدالله، حامد کرزی، محمد محقق، کریم خلیلی، یونس قانونی و عده‌ای دیگر از رهبران افغان در یک همایش مشترک، از تلاش خود برای تدوین یک برنامه ملی برای صلح با طالبان خبر دادند.

این همایش پس از آن برگزار شد که اشرف‌غنی در حاشیه نشست داووس، عبدالله و کرزی را به بی‌برنامه‌گی در روند صلح متهم کرد.

نشست رهبران افغان و موضع‌گیری آقای عبدالله و تیم‌اش با واکنش امرالله صالح؛ معاون اول اشرف‌غنی در انتخابات، مواجه شده و آقای صلح امروز بدون نام‌بردن از فرد خاصی در صفحه فیسبوک‌اش نوشته‌است:‌ «گزیده‌ای از سخنان و موقف‌گیری بازنشستگان و مضطرب‌شده‌های سیاسی را شنیدم و خبر شدم. ظاهرا یک‌تعداد این‌ها حاضر اند اعضای علی‌البدل (عضو احتیاطی) شورای کویته شوند.»

آقای صالح افزوده‌است: «سوغات نقدی دشمنان جمهوریت و قانون اساسی افغانستان نیز به جیب و خرجین بعضی‌های‌‌شان ریخته شده‌است.»

همزمان، صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست ‌جمهوری نیز در توییتی گفته‌است که تامین صلح از اولویت‌های دولت افغانستان است و تلاش‌های اشرف‌غنی در پنج‌سال اخیر، سبب شده تا صلح به گفتمانی ملی، منطقه‌ای و جهانی مبدل شود.

این‌همه در حالی ‌است که مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان در قطر به دلیل بروز اختلاف میان دوطرف، متوقف شده‌است.

مطالب مرتبط