آلودگی هوای کابل کاهش یافته‌است

اداره ملی حفاظت از محیط زیست از کاهش آلودگی هوای کابل در روزهای اخیر خبر داده‌است.blank
عزت‌الله صدیقی؛ معین مسلکی اداره ملی حفاظت از محیط زیست، امروز(دوشنبه، ۷ دلو) در یک نشست خبری در کابل گفت که براساس معیارها، پنج کتگوری برای آلودگی هوا در نظر گرفته شده‌است. دو نوع ذرات معلق در هوا وجود دارد که قطر آن‌ها به ۲.۵ مایکرون و ۱۰ مایکرون می‌رسد. علاوه بر ذرات معلق، شماری از گازها از جمله گاز نتروجن دای اکساید، کاربن دای اکساید، سلفر دای اکساید و ازون نیز در هوا وجود دارد.

بر اساس شاخص‌های اداره ملی حفاظت از محیط زیست، معیارهای ذرات معلق ۲.۵ مایکرونی در هوا ۷۵ درجه و معیارهای ذرات معلق ۱۰ مایکرونی ۱۵۰ درجه است. افزون بر این، درجه معیاری گاز کاربن‌ مونو اکساید ۳۰ درجه، سلفر دای اکساید ۵۰ درجه، گاز نایتروجن دای اکساید ۸۰ درجه و گاز ازون ۱۰۰ درجه است.

آقای صدیقی اما گفت که این ارقام در ماه قوس امسال متفاوت بوده‌است. به گفته او، گاز ازون در این ماه‌ در حد استندرد بوده؛ ولی اکساید نایتروجن و ذرات معلق از حد استندرد «فوق‌العاده» بلند بوده‌است.

در همین حال شاه‌زمان میوندی؛ رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست گفت که این نهاد در جریان زمستان برای کاهش آلودگی هوا اقدمات مؤثری انجام داده و در همکاری با سایر نهادها برای کاهش آلودگی هوا ۴۱۶ باب بلندمنزل‌‌، شهرک‌‌،‌ ریگریشن، داش خشت‌پزی، حمام و فابریکه را مورد نظارت قرار داده که از این میان ۱۳۶ مورد مسدود، ۱۳۲مورد اصلاح سیستم و ۸۲ باب متعهد به اصلاح شده‌است.

این اداره، دلیل کاهش آلود‌‌گی هوای پایتخت را اجرای برنامه‌های اصلاحی اداره محیط زیست کابل و دیگر نهادهای همکار می‌داند.

علاوه بر این، آقای میوندی تصریح کرد که در نتیجه نظارت ترافیک بر رفت‌وآمد موترها یک هزار و ۵۸۴ واسطه نقلیه بررسی شده که از این میان به تعداد ۳۹۸ موتر دودزا شناسایی و از چرخه ترافیک خارج شده‌است. همچنین وی افزود که در طول این زمان ۱۷۶ شکایت در رابطه به آلود‌گی هوا به ثبت رسیده‌است. به گفته او تاکنون اداره محیط زیست به ۵۳ شکایت رسید‌گی کرده‌است.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست همچنین به منظور جلوگیری از آلودگی هوا از تصویب قانون منع استفاده از مواد پلاستیکی و نصب فیلتر دود به‌گونه‌ اجباری خبر داد و افزود که این قانون تصویب شده و قابل اجرا است.

از کاهش موقت آلودگی هوا در کابل در حالی صحبت می‌شود که قبل از این شهر کابل از سوی سازمان جهانی تشخیص آلودگی هوا به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا شناخته شده‌بود.

مطالب مرتبط