تمسخر روحانی به انتخابات افغانستان جنجالی شد

اظهارات طعنه‌آمیز حسن روحانی؛ رییس جمهوری ایران نسبت به افغانستان و انتخابات ریاست جمهوری کشور جنجالی شد. مشاور ارشد اشرف‌غنی، از حسن روحانی خواسته تا به‌جای طعنه‌زدن، از افغانستان بیاموزد.blank

آقای روحانی روز دوشنبه، ۷ دلو در همایشی در تهران به والیان ولایت‌های ایران گفت «ما باید انتخابات را الکترونیکی کنیم، حتا افغانستان هم این کار را کرد» و به دنبال جمله اخیر خنده قهقه سر داد و حضار این همایش نیز خندیدند.

سخنان تمسخر آمیز و خنده‌های رییس جمهوری ایران، والیان و فرماندهان این کشور نسبت به افغانستان و انتخابات برگزار شده در کشور، با واکنش‌هایی مواجه شده است.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد اشرف‌غنی در امور فرهنگی در واکنش به این سخنان حسن روحانی گفته‌است: «به ما طعنه نزنید، از ما بیاموزید.»

او افزوده‌است: «برای افغانستان، که چهل سال را در جنگ سپری کرده است، اکنون بی‌نهایت مهم است که برای ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش می‌کند.»

مرتضوی با اشاره به قرار گرفتن افغانستان در جایگاه عالی شاخص آزادی بیان نسبت به کشورهای منطقه گفته‌است که افغانستان در هم‌پذیری مذهبی و فعالیت آزاد رسانه‌ها بی‌نظیر است. ایران در این شاخص از کشورهایی خوانده شده که آزادی بیان و آزادی مذهب در آن در وضعیتی بدی قرار دارد.

شاه‌حسین مرتضوی گفته‌است: «در سال ١٣٩٣، رقیب انتخاباتی در افغانستان شریک قدرت شد؛ اما در ایران، رقیب انتخاباتی‌اش به زندان رفت.»

این سخنان آقای روحانی در ایران هم واکنش‌هایی به همراه داشته‌است. سوسن طهماسبی؛ فعال حقوق بشر، در صفحه توییترش نوشته است:‌«افغانستان در خیلی امور از ایران پیشرفته‌تر است‌،.جامعه مدنی افغانستان توسعه‌یافته‌تر، حق مردم در تشکل‌یابی‌ بیشتر، حقوق زنان‌ در قانون بیشتر، زنان نماینده مجلس بیشتر، وزیر زن بیشتر و آزادی بیان بیشتر است و بله، انتخابات الکترونیک است. به افغانستان بخند روحانی و به حال ما گریه کن.»

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، چهارماه پیش با استفاده از دستگاه‌های شناخت بیومتریک برگزار شد. پیشتر انتخابات پارلمانی نیز با استفاده کماکان از وسایل الکترونیکی برگزار شده بود.

مطالب مرتبط

comments s

  1. رو حانی ملامت نیست که خنده کنند جاسوسان ایران اعم از گلمرجان و دبگران وقار وعزت این سر زمین را نابود کرده اند روحانی باید بدانند که افغانها سالیان منمادی بالای ایران حکومت کرده شاه اشرف هوتکی وشاه محمود هوتکی را ازیاد نه برید رژیم منفور اخوندی باید بدانند که افغانها بزرګترین امپراطوری ها جهان را به زانو در اورد وایران انتقام سلیمانی را از امریکا ګرفته نه میتوانند وافغانها امریکا را به زانو دراورده ماملک فقیر هستم اما ایمان وغیرت داریم

  2. من به عنوان یک ایرانی از شما پوزش میخوام
    این رئیس جمهور ما رو هم مسخره کرده از وعده های سرخرمنش تا توهین به شعور مردم
    و لقب دادن الفاظی این چنینی به مردم خودش و منتقدینش:
    لبوفروش، بی شناسنامه، بی سواد، و ….
    باز هم من از شما عذر میخواهم