نتیجه انتخابات پس از «تفتیش ویژه» هزاران رأی بحث‌برانگیز مشخص می‌شود

کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخاباتی، فیصله‌‌ خود را درباره شکایات استینافی از نتایج ابتدایی انتخابات ریاست ‌جمهوری را اعلام کرد. بربنیاد این تصمیم هزاران رأی‌ بحث‌برانگیز و صدها محل رأ‌ی‌گیری، مورد «تفتیش ویژه» قرار می‌گیرند.blank

قاسم الیاسی؛ دبیر و سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، امروز‌ (چهارشنبه، ۱۶ دلو) در یک نشست خبری در کابل گفت که براساس فیصله‌ این کمیسیون، بیش از ۱۳۷ هزار‌ رأی مشکوک و بیش از ۱۰۲ هزار رأی به عنوان آرای خارج از وقت شناخته شده و قرار است مورد تفتیش ویژه قرار بگیرد.

آقای الیاسی تصریح کرد که در تفتیش ویژه این آرا، قرار است ۱۰ درصد آرای مشکوک و همچنین ۱۰ درصد آرای خارج از وقت، به عنوان نمونه بررسی‌ شود و با توجه به معیار‌های در نظر گرفته‌شده در این بررسی، در مورد سرنوشت کل آرا تصمیم‌گیری شود.

به گفته او، این ۱۰ درصد آرا در صورتی که ۶۵ درصد از معیارهای در نظر گرفته‌شده را تکمیل کند، کل آرا معتبر شمرده می‌شود.

او همچنین توضیح داد که اگر ۱۰ درصد آرای نمونه، ۳۵ درصد معیار‌های تعیین‌شده را تکمیل نکند،‌ کل آرا به تفتیش می‌رود. معیارهای در نظر گرفته‌شده در تفتیش ویژه، اطلاعات بایومتریک و تطبیق اوراق نتایج است.

بر اساس فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی،‌ قرار است آرای ۴۲۳۲ محل نیز بازشماری شوند که بازشماری این محلات نیز به‌گونه ویژه خواهد بود و تنها ۲۹۸ محل بازشماری می‌شود.

گفتنی ‌است که انتخابات ریاست ‌‌جمهوری، چهار ماه پیش برگزار شد. نتایج ابتدایی انتخابات در اول ماه جدی اعلام گردید؛ اما تاکنون نتایج نهایی آن اعلام نشده‌است.

بر اساس نتایج ابتدایی، اشرف‌غنی پیشتاز انتخابات است؛ اما اکثریت دسته‌های انتخابات این نتایج نپذیرفته‌اند.

مطالب مرتبط