تیفا: فیصله کمیسیون شکایات گنگ و محافظه کارانه است

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی را که امروز اعلام شد، محافظه کارانه و مبهم می‌خواند.blank

این نهاد امروز چهارشنبه، ۱۶ دلو، پس از آن که کمیسیون شکایات انتخاباتی پایان کار خود را اعلام کرد، با نشر اعلامیه‌ای گفت که کمیسیون شکایات با فیصله محافظه کارانه خود، نه تنها تصویر روشنی از نتیجه انتخابات ارایه ننمود؛ بلکه به گنگی اوضاع انتخاباتی افزود.

تیفا گفته‌است که اعلام نتیجه ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری در گرو کار کمیسیون شکایات انتخاباتی بود و امروز این کمیسیون توانسته نتایج کار و بررسی های خودش را همگانی سازد.

در اعلامیه این نهاد آمده‌است که از یک ماه به این سو تمام شرکای انتخاباتی و در مجموع مردم افغانستان منتظر فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی بودند؛ اما دیده شد که «کمیسیون شکایات انتخاباتی با فیصله محافظه کارانه خود، نه تنها تصویر روشنی از نتیجه انتخابات ارائه ننمود، بلکه به گنگی اوضاع انتخابات افزوده، در تعدادی موارد نیز قانون انتخابات، لوایح و طرزالعمل ها را نادیده گرفتنه و حتی پروسه را به طولانی شدن بیشتر سوق داده است».

به گفته تیفا، کمیسیون شکایات انتخاباتی در رابطه به اعتراضات استینافی تحت عنوان تفاوت آرا میان برگه‌های نتایج کاغذی و معلومات بیومتریک از ا تا ۵، در کنفرانس امروزی و حتا در اسناد ابتدایی که با دفتر تیفا شریک کرده، اظهارات دوگانه داشته‌است.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفته که اعتباردهی به تفاوت آرا ۱ تا ۵، خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی است و تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر تفتیش ویژه ۱۰ درصد و ۱۵ درصدِ دو بخش از آرا غیرقانونی بوده و نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات موجود باشد.

این نهاد ناظر انتخاباتی تصمیم کمیسیون شکایات در مورد آرای مشکوک ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای را درست خوانده و تاکید کرده که تفتیش این مقدار آرا می‌تواند شک و شبهات را کاهش دهد.

با این حال تیفا روند تفتیشی که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی ارایه شده را غیرقانونی و غیرمنطقی خوانده‌است.

این نهاد افزوده که تفتیش ویژه ۱۰۲ هزار و ۱۲ رای خارج از وقت رای‌دهی، بازشماری مجدد ۲۹۸ محل دارای آرای غیربیومتریک و تفتیش و بازشماری محلاتی که تفاوت بالاتر از ۶ رای میان برگه نتایج کاغذی و معلومات بیومتریک، گمراه کننده و خلاف قوانین است.

تیفا تاکید کرده که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید دوشادوش کمیسیون مستقل انتخابات در تفتیش و بازشماری آرا سهیم شود.

مطالب مرتبط