ناتو گزینه کاهش نیروهای خود در افغانستان را بررسی می‌کند

نیویارک‌تایمز به نقل از مقام‌های پیمان ناتو گزارش داده‌اند که این پیمان گزینه کاهش نیروهای خود در افغانستان را بررسی می‌کند.blank

بر اساس گزارش این روزنامه امریکایی،‌ برخی اعضای پیمان ناتو گفته‌اند هنگامی‌ که امریکا کاهش نیروهای خود در افغانستان را به گونه رسمی آغاز کند، کشورهای اروپایی عضو این پیمان نیز هزاران سرباز خود را از افغانستان خارج خواهند کرد.

به نوشته نیویارک‌تایمز، بعد از اظهارات اخیر دونالد ترامپ؛ رییس ‌جمهوری امریکا کشورهایی که عضو ناتو نیستند؛ اما در ماموریت «حمایت قاطع» این پیمان در افغانستان سهم دارند نیز روی خروج نیروهای خود از افغانستان بحث می‎کنند.

آقای ترامپ روز سه شنبه (۱۵ دلو) در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور گفت که مذاکرات صلح با طالبان جریان دارد و اگر توافقی در این مذاکرات به دست آید، زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم می‌شود.

او افزود: «ما کار می‌کنیم تا طولانی‌ترین جنگ امریکا را سرانجام پایان دهیم و سربازان خود را دوباره به خانه برگردانیم.»

در عین حال گفته‌هایی وجود دارد که حکومت امریکا به رهبری ترامپ می‌خواهد که شمار نیروهای خود در افغانستان را که اکنون به حدود ۱۲ هزار سرباز می‌رسد، به ۸ هزار و ۵۰۰ سرباز کاهش دهد.

با این وجود، پیمان ناتو بارها گفته‌است که حضور نیروهای این پیمان در افغانستان به حضور نیروهای امریکایی وابستگی دارد؛ چون آن‌ها باهم یک‌جا به افغانستان آمده‌اند و باهم از این کشور خارج خواهند شد.

مطالب مرتبط