زنی که با آشپزخانه‌ سیارش چرخ زندگی را می‌چرخاند

بر اساس آماز وزارت اقتصاد ۵۴ درصد نفوس کشور زیر خط فقر زندگی می‌کند، ۴۴ درصد هم مصونیت غذایی ندارند. در کنار هر چالش دیگر، بیکاری هم به مثابه یک معضل بزرگ دامنگیر ساکنان کشور است؛ قسمی که امروزه افرادی که حتی دارای تحصیلات عالی هستند از بیکاری رنج می‌برند.

blank

blank

در این میان، شفیقه اما زنی است که با همت بلند با فقر و تنگدستی و وضعیت بد بیکاری حاکم بر کشور مبارزه می‌کند. او یک سه‌چرخه سیار برقی (سولری) دارد که آن را به شکل آشپزخانه درآورده و با داشتن چندین نوع غدا در مکان‌های متفاوت به مردم خوراکی آماده می‌فروشد و از این رهگذر تامین معاش می‌کند.

شفیقه با این کارش با فقر مقابله می‌کند، به شوهرش کمک می‌کند و کودکانش را تحت پوشش قرار می‌دهد. مهم‌تر اما این‌که او ترجیح می‌دهد که به جای تکدی‌گری و…، سه چرخه (ریکشا) می‌راند و چرخ زندگی‌اش را می‌چرخاند.

تن‌فروشی نکنید
شفیقه می‌گوید: خانم‌هایی هستند که به زودی تسلیم روزگار می‌شوند، یا گدایی می‌کنند یا تعداد معدودی حاضر به تن‌فروشی می‌شوند که هم خود و هم زنان دیگر را بدنام کرده‌اند. آن‌ها یاد نگرفته‌اند که تسلیم‌شدن راه حل نیست، باید ایستادگی کرد.

به گفته وی، این درست است که کشور ما با بحران بی‌کاری و وضعیت نابسامان معیشتی روبه‌رو است؛ اما تسلیم روزگارشدن و آله دست دیگران قرار گرفتن راهگشا نیست. او معتقد است که زنان همان اندازه که دعوای برابری حقوق با مردان را دارند، باید در کنار مردان‌شان بایستند و با آن‌ها همکار باشند، عزت مردان خود را حفظ کنند و با انجام کار مناسب، حمایت‌شان را دریغ نورزند.

شفیقه خطاب به شماری از زنان می‌گوید: «لطفا نام زن را بد نکنید، تن‌فروشی نکنید، زحمت بکشید و از آبله کف دست تان نان بخورید.»

الگوی دیگران
او با همت بالایی که دارد، مورد تحسین مردان و زنان آگاه قرار گرفته‌است. دو تن از مشتریان شفیقه که یکی دختر و دیگری پسر است، به همت و مردانگی این خانم آفرین می‌گویند. آن‌ها می‌افزایند که دیدن این خانم روی شان تاثیر خاصی گذاشته تا «بهانه‌ها را کنار بگذارند» و همت کنند.

یسرا که از این خانم برگر خریده‌است، می‌گوید که تعداد زیادی از خانم‌ها به سادگی حاضر به گدایی می‌شوند و یا راه‌های خلاف را در پیش می‌گیرند؛ ولی می‌توان مانند این خانم راه مناسبی را پیشه کرد و به انحراف و فساد نه گفت.

عزیر نیز که از وی فلافل خریده، خانم شفیقه را «الگو»یی برای مردان و زنان گدا و ضعیف می‌داند.

blank

مردم همکاری می‌کنند
شفیقه می‌گوید هرچند برگرفروشی‌ها و رستورانت‌های متعددی در ساحه فعالیت‌اش وجود دارند؛ ولی مردم بیشتر از او خریداری می‌کنند و با احترام کامل نسبت به وی، نوبت را مراعات می‌کنند و این کارشان به او غرور می‌بخشد.

وی، چهار نوع غذای آماده به مشتریانش عرضه می‌کند. برنج، ماکارونی، برگر و فلافل از غذاهایی اند که از آشپزخانه وی می‌شود تهیه کرد.

خانم شفیقه قبل از این کارمند قراردادی شهرداری بوده؛ اما پس از آن با یک شرکت خصوصی فعال در زمینه آشپزی آشنا شده‌است. این شرکت برای وی ابتدا ۱۰ روز آموزش رانندگی سه چرخه و تهیه برگر و فلافل می‌دهد و سپس یک عراده سه چرخه که با انرژی آقتابی حرکت می‌کند را در اختیارش قرار می‌دهد تا از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر خدمات عرضه کند و در مقابل کاری که انجام می‌دهد ماهانه مبلغ شش هزار افغانی معاش به‌دست آورد.

به گفته او، نه تنها مردم که حتی مأموران ترافیک نیز با وی همکاری می‌کنند و همیشه جاده را نخست به روی او باز می‌کنند.

شفیقه ۴۸ سال سن دارد، باشنده اصلی بامیان است و با شش کودک و همسرش در یک خانه کرایی در کنار هم زندگی می‌کنند. شوهرش نیز با یک کراچی کوچک، باربری می‌کند و پنج کودک‌شان متعلم مکتب هستند.

مطالب مرتبط