بحران انسانی در یمن؛ حوثی‌ها مانع توزیع کمک بشردوستانه می‌شوند

سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی می‌گویند که حوثی‌های یمن مانع توزیع اقلام بشردوستانه بین نیازمندان می‌شوند.blank

این سازمان‌ها گفته‌اند مردم در مناطق تحت تسلط حوثی‌ها، با بحران انسانی فزاینده روبرو هستند؛ این گروه در برابر ورود امدادگران و کمک‌های بشردوستانه مانع ایجاد می‌کند.

به گفته سازمان‌های کمک‌رسان در یمن، در موارد متعددی از ورود امدادگران همراه با کمک‌های بشردوستانه جلوگیری می‌شود و در برخی مناطق، توزیع اقلام بشردوستانه با تاخیر صورت می‌گیرند.

لیز گراند؛ نماینده ارشد سازمان ملل متحد در یمن گفته‌است که به خاطر این مشکلات، میلیون‌ها نفر از مردم یمن از دسترسی به کمک‌هایی که به شدت به آن‌ها نیاز دارند محروم مانده‌اند.

گفته شده که ایجاد مشکل در راه فعالیت بشردوستانه سازمان‌های امدادرسانی در گذشته هم وجود داشته؛ اما اخیرا به شکل بی‌سابقه‌ای شدت گرفته‌است.

در همین حال مقام‌های ارشد حکومت حوثی‌ها در یمن از روند توزیع کمک سازمان‌های کمک‌رسان انتقاد می‌کنند و می‌گویند که این سازمان‌ها نمی‌توانند اقلام مورد نیاز را به دست کسانی برسانند که بیش از همه نیاز دارند.

این مقام‌ها خواستار آن بوده‌اند که کمک‌ها توسط ماموران حکومتی یا با هماهنگی کامل و زیر نظر آنان توزیع شود؛ اما برخی از سازمان‌های کمک‌کننده نگران آن هستند که کناره‌گیری آن‌ها از روند توزیع کمک‌ها باعث شود که اقلام بشردوستانه به دست همه نیازمندان نرسد.

گفتنی ‌است که یمن طی حدود پنج سال گذشته درگیر جنگ داخلی بین حوثی‌های تحت حمایت ایران و نیروهای دولتی به رهبر عبدربه منصورهادی؛ رییس ‌جمهوری این کشور بوده‌‌‌ که از حمایت نظامی گسترده عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر برخوردار اند. در این پنج سال افزون بر کشته‌شدن هزارن نفر، فقر و بحران انسانی نیز در این کشور گسترش یافته‌است.

مطالب مرتبط