تشدید حملات هوایی در غرب افغانستان، کابوس مرگبار غیر نظامیان

حملات هوایی در ولایت‌های غربی افغانستان افزایش یافته‌است؛ اما آمار تلفات غیر نظامیان در جریان این عملیات‌ها نگران‌کننده می‌باشد. بر بنیاد آماری که نمایندگان مردم فراه و بادغیس در شوراهای ملی و ولایتی در اختیار افق، قرار داده‌اند، دست‌کم طی ۱۰ روز گذشته، ۱۷ غیر نظامی به شمول زنان و کودکان در حملات هوایی جان باخته‌اند.

blank

نمایه کامل رویدادهای اخیر در ولایت‌های غربی به شرح زیر است:
• بامداد روز شنبه، ۱۲ دلو در نتیجه حملات هوایی در ولسوالی مقر ۶ عضو یک خانواده کشته شدند.
• شنبه، ۱۹ دلو در حمله هوایی در منطقه «قورتوی» ولسوالی بالامرغاب بادغیس ۶ غیر نظامی کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.
• شنبه، ۱۹ دلو، پنج تاجر و کمیشن‌کار گمرک فراه هنگام رفتن به بندر شیخ ابونصر فراهی آماج حمله هوایی نیروهای خارجی قرار گرفتند و جان دادند.

«جلو تلفات غیرنظامیان گرفته‌شود»
اگرچه حملات هوایی برای سرکوب طالبان در غرب کشور مؤثر واقع می‌شود؛ اما ضیاءالدین اکازی؛ عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرگزاری افق می‌گوید که باید به حفظ جان غیر نظامیان در جریان این عملیات‌ها توجه جدی شود.

او می‌افزاید: «این چه معنی می‌دهد که حملات هوایی انجام شود و افراد ملکی کشته شوند؟ ما مخالف راه‌اندازی عملیات‌های هوایی نیستیم؛ اما باید دقت شود که غیر نظامیان کشته نشوند.»

فعالان حقوق بشر در غرب کشور، آمار تلفات غیر نظامیان در جریان حملات هوایی را «تکان‌دهنده» می‌دانند.

سید اشرف سادات؛ از فعالان حقوق بشر در صحبت با خبرگزاری افق، خواستار خاتمه‌یافتن تلفات غیر نظامیان در جریان حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی شد.

کمک به‌ سربازگیری طالبان
بر بنیاد برخی ادعاها شماری از شهروندان کشور پس از کشته‌شدن بستگان‌شان در حملات هوایی و زمینی نیروهای افغان و خارجی، به صفوف طالبان پیوسته‌اند.

اگر این خبر درست باشد، بیم آن وجود دارد که با افزایش تلفات غیر نظامیان، طالبان به آسانی قادر به سربازگیری از میان مردم عادی باشند.

آگاهان نظامی معتقد اند که با جذب افرادی که از نیروهای افغان و خارجی «نفرت» دارند، دامنه ناامنی‌ها گسترش خواهد یافت و این افراد بی‌محابا برای جنگیدن برای انتقام، تلاش خواهند کرد.

توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید: «شماری از افراد که در کنار طالبان می‌جنگند، کسانی هستند که عزیزان‌شان را در حملات گوناگون از دست داده‌اند. آنان به منظور انتقام‌ از نیروهای حکومتی و امریکایی با طالبان یک‌جا شده‌اند و خیلی هم سر سخت می‌جنگند.»

blank

قول اردوی ۲۰۷ ظفر: تلفاتی به غیر نظامیان وارد نشده‌است
مقام‌ها در قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب کشور در صحبت با خبرگزاری افق اما تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی را رد می‌کنند.

این در حالی است که اسکات میلر؛ فرمانده عمومی نیروهای خارجی در افغانستان در سفرش به هرات گفته‌بود که نیروهای افغان و خارجی باید برای حفظ جان غیر نظامیان تلاش کنند.

او اشاره کرده‌بود که طالبان از خانه‌های مسکونی به عنوان سنگر جنگی استفاده می‌کنند و به همین خاطر، تلفات غیر نظامیان رخ می‌دهد.

قادر کامل؛ تحلیل‌گر مسائل سیاسی در هرات نیز می‌گوید: «تاکتیک جنگی طالبان این است که در خانه‌های مسکونی موضع بگیرند، تا از گزند حملات هوایی در امان بمانند. باید نیروهای هوایی نیز متوجه باشند تا غیرنظامیان هدف قرار نگیرند. هر قدر تلفات غیر نظامیان بالا برود، مردم از حکومت دور می‌شوند.»

در یکی از مرگبارترین رویدادها، روز چهارشنبه، ۱۸ جدی سه جنگنده نیروهای خارجی منطقه «پای خشک» در بازار ولسوالی شیندند هرات را هدف قرار دادند.

منابع محلی به افق، گفته‌اند که در این حملات هوایی بیش از ۳۰ غیر نظامی به شمول زنان و کودکان کشته شده‌اند.

حکومت افغانستان تاکنون رقم دقیق کشته‌شدگان غیر نظامیان را ارائه نکرده‌است.

در آن رویداد یک فرمانده قدرتمند طالبان در غرب افغانستان هم کشته شد.

طی دست‌کم چهار سال گذشته، حاکمیت طالبان در بخش‌هایی از ولایت‌های هرات، بادغیس، فراه و غور افزایش یافته‌است. هم‌اکنون طالبان چندین ولسوالی این ولایت‌ها را به گونه‌ کامل در اختیار دارند.

در برخی از این ولسوالی‌ها راه‌های ارتباطی به روی نیروهای دولتی مسدود می‌باشد و تنها گزینه برای آماج قراردادن طالبان، حملات هوایی است.

اما باشندگان ولایت‌های غربی از حکومت می‌خواهند که حملات هوایی را با دقت راه‌اندازی کند و در مناطق مسکونی از اجرای این حملات به دلیل به خطرافتادن جان غیر نظامیان خود داری ورزد؛ خواسته‌ای که همواره مطرح شده؛ اما وضعیت ظاهرا تغییری نکرده‌است.

مطالب مرتبط