سازمان ملل: ۲۵۰ میلیون کودک در جهان از جنگ متاثر می‌شوند

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل می‌گوید ۲۵۰ میلیون کودک در در کشورهای درگیر جنگ زندگی می‌کنند و متاثر از جنگ هستند.blank

آقای گوترش روز چهارشنبه، ۱۲ فبروری در سخنانی به‌ مناسبت «روز جهانی مقابله با کودک‌سربازی» گفت شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در میان کودکان از سال ۱۹۹۶ تاکنون بی‌سابقه است. به گفته او تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۲ هزار تن از آن‌ها کشته یا زخمی شدند که رکورد دو دهه گذشته را تغییر داده‌است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۴ هزار مورد نقض حقوق کودکان در جهان به‌طور رسمی به‌ثبت رسیده که همین رقم رسمی نیز ۳ هزار مورد بیشتر از موارد ثبت‌شده در سال ۲۰۱۷ است.

با این حال دبیر کل سازمان ملل، هشدار داده که نقض شدید حقوق کودکان و تهدید آن‌ها همچنان ادامه دارد. او گفت: «پیشرفت در صورتی ممکن است که در حمایت از کودکان همبستگی شکل گیرد، وظیفه بنیادی ما به‌عنوان رهبران جهان این است که تمام آن‌چه در توان داریم را به کار بگیریم تا از کودکان، از آینده ما حفاظت کنیم.»

اطلاعات بانک جهانی حاکی ا‌ست ده‌ها کشور جهان در وضعیت شکننده‌ای درگیر کشمکش و نبرد هستند.

از این میان، افغانستان نیز از جمله کشورهایی ‌است که طی ۴۰ سال گذشته درگیر جنگ بوده‌است.
بیشتر قربانیان این جنگ چهل ساله، غیر نظامیان از جمله کودکان بوده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی، جنگ افغانستان را مرگبارترین جنگ جهان برای کودکان دانسته‌است. به گزارش این نهاد، تنها در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۴۰۰ تن در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

مطالب مرتبط