وحید عمر: اصطلاح «مذاکرات بین‌الافغانی» نادرست است

وحید عمر؛ مشاور ارشد رییس جمهوری می‌گوید که اصطلاح مذاکرات صلح «بین‌الافغانی» درست نیست؛ زیرا جنگ در افغانستان بین افغان‌ها نمی‌باشد.

blank

مشاور رییس‌ جمهوری امروز (سه شنبه، ۲۹ دلو) در نشستی پیرامون صلح گفت :«ما با اصطلاح بین الافغانی مشکل داریم… جنگ میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان است، پس این مذاکره میان جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان است نه مذاکرات بین‌الافغانی.»

آقای عمر تاکید کرد هیاتی که برای مذاکره با طالبان تشکیل می‌شود، باید از جمهوریت دفاع کند. او در عین حال افزود که تشکیل یک هیات همه‌شمول برای مذاکره با طالبان، بسیار مغلق است.

او افزود: «کاری آسان نیست که شما یک ۱۵ نفر را تشکیل دهید که از تمام جناح‌های سیاسی نمایندگی کند؛ اما تلاش می‌شود تا یک هیات همه‌شمول ایجاد شود.»

به گفته مشاور رییس ‌جمهوری، صلاحیت تیم مذاکره‌کننده از سوی حکومت تعیین می‌شود و احتمالا تعداد این تیم ۱۵ یا ۲۰ نفر خواهد بود.

این در حالی ‌است که انتظار می‌رود توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان به‌زودی به امضا برسد و زمینه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شود.

طالبان اخیرا اعلام کردند که مذاکرات امریکا و طالبان در قطر پایان یافته و قرار است تا آخر ماه جاری میلادی سند توافقنامه میان دوطرف امضا شود.

مطالب مرتبط