کمیسیون حقوق بشر، آزار جنسی دانش‌آموزان در لوگر را تأیید کرد

کمسیون مستقل حقوق بشر امروز سه شنبه (۲۹ دلو) خلاصه گزارش «نظارت و بررسی قضایای استفاده جنسی از کوکان در مکاتب و محلات کار در ولایت لوگر» را نشر کرده است که در آن قضایای آزار جنسی کودکان دانش‌آموز در مکاتب لوگر را تایید کرده است.blank

کمسیون حقوق بشر در این گزارش با استناد به مصاحبه برخی از قربانیان آزار و اذیت جنسی، مسؤولان و باشندگان محل بررسی فیلم‌ها و پرسشنامه‌ها گفته است که براساس اظهارات مصاحبه‌ شونده‌ها، موارد آزار و اذیت جنسی کودکان در ولایت لوگر وجود دارد و شماری از مسوولان، استادان مکاتب و شماری از افراد بیرون از مکاتب در آزارواذیت جنسی کودکان دخیل بوده‌اند.

در گزارش کمسیون حقوق بشر آمده است که هیئت  حقیقت‌یاب کمسیون به ولایت لوگر سفر‌ کرده و با شماری از اهالی منطقه و مسؤولان مکاتب مصاحبه کرده ‌است که در مجموع مصاحبه‌شونده‌ها موجودیت آزارواذیت جنسی کودکان در ولایت لوگر را تأیید کرده‌اند، اما از موجودیت آزارواذیت جنسی کودکان به‌گونه گسترده در مکاتب اظهار بی‌خبری کرده‌اند.

گزارش افزوده است که شماری از کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده در ولایت لوگر به کمیسیون مراجعه کرده ‌و با اذعان به اعتماد ‌به کمیسیون مستقل حقوق بشر، داستان‌های خود را بازگو کرده‌اند که که بر اساس اظهارات مصاحبه شوندگان، موارد آزارواذیت جنسی کودکان‌ در ولایت لوگر وجود دارد و شماری از مسئولان و استادان مکاتب و شماری از افراد بیرون از مکاتب در آزارواذیت جنسی کودکان دخیل پنداشته می‌شوند.

در گزارش آمده است که افزون بر دانش آموزان مکاتب، شاگردان کلپ‌های ورزشی و اطفال کارگر، به‌ویژه اطفالی که در داش‌های خشت‌پزی، کارگاه‌های تکنیکی ‌یا هم به صفت شاگردان دوکان‌های خیاطی کار می‌کنند‌ نیز در معرض خطر سوءاستفاده جنسی قرار دارند.

بر اساس گزارش کمسیون، افزون بر شاگردان مکاتب، کودکان ‌یا نزدیکان کودکانی که ‌کمیسیون با آنها مصاحبه کرده است، همه اظهار کردند که اطفال آسیب‌دیدگان، مکتب را ترک کرده‌اند و دیگر به مکتب رفتن علاقه‌ای ندارند.

در گزارش آمده است که کمیسیون حقوق بشر گزارش مفصل اظهارات آسیب‌دیدگان را با حفظ هویت آن‌ها با دادستانی‌ در میان گذاشته‌ و خواهان تحقیق همه‌جانبه و تعقیب عدلی عاملان قضیه شده است.

بر اساس معلومات کمسیون حقوق بشر، تاکنون دادستانی‌کل مجموعاً ۱۸ تن را با عنوان عاملان احتمالی آزارواذیت جنسی اطفال در ولایت لوگر شناسایی کرده است که از این میان، قرار مبنی بر گرفتاری ۱۱ تن آن‌ها صادر شده، ۷ تن از مظنونان بازداشت‌شده‌اند، دوسیه‌ دو تن از عاملان به محکمه محول شده و پرونده ‌یک‌تن‌ دیگر تکمیل شده و آماده فرستادن به محکمه است و همچنین پرونده‌های ‌۴ تن دیگر نیز در حال تکمیل است.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که نهاد مدنی و اجتماعی مشعل جوانان ولایت لوگر ۴۸۰ فورم مصاحبه را که با کودکان کارگر، والدین کودکان، مردم، کارفرمایان و دانش‌آموزانی که مکتب را ترک کرده و یا اخراج شده‌اند، در اختیار سارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر قرار داده است.

این نهاد هم‌چنین افزوده است، از میان ‌۹‌ فیلمی که نهاد مدنی ولایت لوگر در اختیار کمیسیون و دادستانی‌کل قرار داده بود، شماری از کودکان مصاحبه‌شونده عاملان و کودکان قربانی را در سه فیلم شناسایی کردند که کاپی آن فیلم‌ها در اختیار دادستانی‌کل قرار داده‌ شده است.

این در حالیست که روزنامه بریتانیایی گاردین در ماه عقرب سال جاری گزارش داد که ۵۴۶ دانش آموز در ولایت لوگر از سوی آموزگاران و مسوولان مکاتب مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط