اعلام نتیجه نهایی انتخابات؛ اشرف‌غنی پیروز شد

کمیسیون انتخابات سر انجام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و بر بنیاد آن اشرف‌غنی با به دست آوردن ۵۰٫۶۴ درصد برنده این انتخابات شده‌است.blank

حوا علم نورستانی؛ رییس کمیسیون انتخابات امروز سه‌شنبه، ۲۹ دلو هنگام اعلام این نتایج گفت که این کمیسیون مطابق لوایح و طرزالعمل‌ها عمل کرده که بر بنیاد آن اشرف‌غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای را از مجموع یک میلیون ۸۲۳ هزار و ۹۴۸ رای «معتبر» به‌دست آورده و برنده این روند شده‌است.

بر بنیاد آمار کمیسیون انتخابات عبدالله عبدالله؛ نامزد دیگر ریاست جمهوری ۷۲۰ هزار و ۷۴۱ رای که معادل ۳۹٫۵۲ درصد آرا می‌شود را به دست آورده و بازنده این انتخابات شده‌است. دیگر نامزدان نیز هرکدام کمتر از ده‌ درصد آرا را به‌دست آورده‌اند.

رییس کمیسیون انتخابات گفت که این کمیسیون با توافق کامل فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی را تطبیق کرده‌است.

او افزود که پس از تفتیش ویژه، ۹۷٫۷ درصد محلات مربوط به ۱۳۷ هزار رای معیارهای لازم را تکمیل کرد و به تمام این آرا اعتبار داده شد.

این آرا از جمله آرای جنجالی خوانده می‌شد که تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله آن را غیر معتبر می‌خواند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان برگزار شد. نتایج ابتدایی آن در تاریخ اول جدی اعلام شد و در آن نیز اشرف‌غنی ۵۰٫۶۴ درصد آرا را به‌دست آورده بود.

پس از آن کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تا ۱۶ دلو مصروف رسیدگی به شکایات ابتدایی و استینافی بود.

این کمیسیون در شانزدهم دلو فیصله‌هایش در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی را اعلام کرد. براساس این تصامیم، بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ محل رأی‌دهی به تفتیش ویژه و بازشماری مجدد رفت.

روند تطبیق فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز روز گذشته در حالی پایان یافت که تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله از این روند خارج شده است.

این تیم پیشتر نیز اعلام کرد که عمل‌کردهای کمیسیون انتخابات و کمیشنران این کمیسیون به مشروعیت روند آسیب زده و هر نتیجه‌ای که از سوی کمیسیون اعلام شود، قابل قبول «ثبات و همگرایی» نخواهد بود.

شماری از حامیان ثبات و همگرایی از جمله عبدالرشید دوستم نیز پیشتر هشدار داده بود که در صورت اعلام نتیجه پر از تقلب، حکومت موازی به رهبری عبدالله اعلام خواهد کرد.

مطالب مرتبط