مدال‌آوری که برای تأمین مخارج مسابقات، پکوره‌فروشی می‌کند

روزگار بر وفق مراد آصف احمدی؛ از ورزشکاران تکواندو در هرات نیست. او چهار سال می‌شود که عضو تیم ملی تکواندو است و در این مدت از راه پکوره‌فروشی، مصارف زندگی و هزینه سفرش برای شرکت در مسابقات را تامین کرده‌است.

blank

آصف احمدی ۹ سال می‌شود که برای درخشش در مسابقات خارجی برای کسب افتخار، زیر پرچم سه رنگ افغانستان تلاش بی‌وقفه انجام داده‌است.

این ورزشکار طی سال‌های ۹۵ تا ۹۶ در کشور ایران مدال‌های طلا و نقره کسب کرده‌است.

اگرچه به برگزاری مسابقات جهانی تکواندو در ایران، کم‌تر از یک‌ماه زمان مانده‌است؛ اما آصف احمدی در کنار آمادگی برای این مسابقات، مجبور است به خاطر تامین بخشی از هزینه سفرش، روزها به پکوره‌فروشی بپردازد و شب‌ها تمرین کند.

این ورزشکار به افق می‌گوید: «روزانه کم‌تر از ۵۰۰ افغانی کار می‌کنم. با این پول هم باید مصارف خانواده را بدهم و هم ورزش کنم. حداقل هشت هزار افغانی نیاز است که من بروم به خاطر مسابقات تکواندو به کشور ایران.»

این ورزشکار از عملکرد حکومت در حمایت‌ از ورزشکاران، شکایت می‌کند و بر لزوم تغییر این وضعیت تاکید می‌کند، تا افراد فقیر جامعه نیز بتوانند برای کشورشان افتخار کسب کنند.

او می‌گوید: «دولت کمک نمی‌کند. من باید هم کار کنم و هم ورزش. در هیچ کشوری نیست که ورزشکارش داخل بازار غذا بفروشد. ما باید مورد حمایت قرار بگیریم، تا بیشتر رشد کنیم.»

این ورزشکار اطمینان می‌دهد که با حمایت حکومت و بازرگانان خواهد توانست افتخارات بیشتری برای کشورش کسب کند.

نمایندگان مردم هرات در شورای ولایتی هرات هم از حکومت می‌خواهند که حمایت از ورزشکاران را در اولویت قرار دهد.

سردار بهادری؛ عضو این شورا به خبرگزاری افق می‌گوید: «واقعا جای تاسف است که ورزشکاران ما از پول شخصی خود به مسابقات خارجی شرکت کنند. این وظیفه دولت است که ورزشکاران را مورد حمایت قرار دهد. این ورزشکاران برای بلندکردن بیرق کشور ما کار می‌کنند، متاسفانه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.»

blank

پاسخ دولت
مسؤولان ریاست فدراسیون تکواندوی هرات اما می‌گویند که در جریان سال جاری، ورزشکاران در حدود ۱۵ مسابقه خارجی داشته‌اند که تمام مصارف رفت‌و‌آمد شان از سوی حکومت پرداخت شده‌است.

جاوید رسولی؛ رییس فدراسیون تکواندوی هرات در صحبت با خبرگزاری افق، می‌گوید که در راستای زمینه سازی سفر ورزشکاران تکواندو برای شرکت در مسابقات خارجی تلاش می‌کنند.

او می‌افزاید: «ما بازیکنی نداریم که هزینه‌های سفر خود را پراخت کند. احتمال دارد که یک بازیکن از آدرس شخصی خود به ایران برود به خاطر مسابقات؛ اما وقتی که سفر خارجی هماهنگ می‌شود، حکومت تمام مصارف‌شان را پرداخت می‎کند.»

هرات پس از کابل، بیشترین شمار ورزشکاران تکواندو را در سطح کشور دارد.

بر بنیاد آمار فدراسیون تکواندوی هرات، بیش از دو هزار ورزشکار به شمول زنان مصروف تمرین تکواندو هستند و روز به روز بر شمار علاقمندان این رشته ورزشی افزوده می‌شود.

جوانان زیادی دیگری نیز مانند آصف احمدی وجود دارند که به دلیل وضعیت بد اقتصادی از ورزش‌کردن و شرکت در مسابقات خارجی صرف نظر می‌کنند.

تاکید ورزشکاران این است که حکومت باید چتر حمایت‌اش را از این قشر باز نماید، تا مدال‌های رنگارنگ حاصل تلاش ورزشکاران شود.

مطالب مرتبط