بازخورد نتیجه انتخابات؛ از پیروزی جمهوریت تا کودتا علیه مردم‌سالاری

سرانجام پس از نزدیک به پنج ماه، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری عصر روز سه شنبه، ۲۹ دلو، اعلام شد و بر بنیاد آن اشرف‌غنی برای یک دوره دیگر رییس جمهوری افغانستان اعلام شد؛ اما عبدالله عبدالله؛ رقیب آقای غنی این نتیجه را نپذیرفته و از تشکیل «حکومت همه‌شمول» در آینده نزدیک به رهبری خودش، خبر داد‌ه‌است.blank

اشرف‌غنی پس از اعلام نتایج، نشستی را در ارگ ریاست جمهوری برگزار کرد و گفت که دیگر با کسی رقابت ندارد و برای فقرزدایی، تامین امنیت و برقراری صلح سرتاسری کار می‌کند.

اعلام نتیجه نهایی انتخابات هرچند برای تیم اشرف‌غنی و حامیان تیم دولت‌ساز، مسرت‌بخش است؛ اما شماری از تیم‌های رقیب او، ابقای آقای غنی را برای پنج سال دیگر مایه نگرانی و مرگ دموکراسی در کشور عنوان می‌کنند. تیم‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی، امنیت و عدالت و شماری دیگر به آن واکنش نشان داده و آن را فصل تازه بحران‌های دشوار برای کشور خوانده‌اند.

تبریک یا تسلیت؟
اشرف‌غنی در جریان سخنرانی‌اش در حضور شماری از سران احزاب سیاسی، وکلای مردم در شورای ملی، تیم‌های انتخاباتی حامی خود و تعدادی از شهروندان، برنده‌شدن تیم «دولت‌ساز» را برای همه تبریک گفت؛ اما دسته‌های انتخاباتی رقیب، برنده‌شدن او را نپذیرفته و نتایج را پر از تقلب و دست‌کاری‌شده خواندند.

ناکامی توطئه‌های داخلی و خارجی
همچنین امرالله صالح؛ معاون اول اشرف‌غنی در صفخه فیسبوک‌اش، پیروزی تیم دولت‌ساز را تبریک گفته و افزوده‌است: پیروزی جمهوریت، قانون اساسی و حق شهروندی را که انتخابات آن را تمثیل می‌کند برای تمام مردم افغانستان مبارک‌باد می‌گویم. اعلان نتایج انتخابات ناکامی دسایس و توطئه‌های سازمان‌یافته خارجی و حلقات راه‌گم داخلی بر ضد مردم افغانستان است.

عطا‌محمد نور؛ رییس اجرایی حزب جمعیت و از حامیان اشرف‌غنی هم نوشته‌است: با وجود تمام چالش‌ها و موانع، اعلام نهایی نتایج یک گام مهم به‌سوی مردم‌سالاری دانسته می‌شود. این پیروزی را به مردم رنج‌دیده افغانستان و شخص رییس جمهور محمد اشرف‌غنی مبارک‌باد می‌گویم. امیدواریم که با شکل‌گرفتن حکومت جدید، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور بهبود یافته و زمینه به سوی ثبات و شکوفایى سوق داده‌شود.

هشدار عبدالله، تسلیت نبیل
اما دسته ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله در نشستی، کار کمیسیون‌های انتخاباتی را غیر قانونی دانست و گفت که اعمال آنانی که در کمیسیون‌های انتخاباتی در بدل پول و تطمیع مرتکب «خیانت ملی» شدند، فراموش نمی‌شود.

از سوی دیگر، رحمت‌الله نبیل؛ رهبر دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» در صفحه‌اش نگاشته‌است: «اگر داکتر اشرف‌غنی و یا هرکس دیگری برنده انتخابات شفاف می‌بود این اخلاق و جسارت را داشتیم تا برایش تبریک بگوییم؛ اما امروز برای داکتر اشرف‌غنی تسلیت می‌گوییم.

آقای نبیل روز اعلام نتایج را «روز مرگ مردم‌سالاری و دموکراسی» و «آغاز فصل جدید بحران‌های دشوار برای افغانستان بحران‌زده در عرصه‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خوانده‌است.

مزخرف و کودتا بر مردم‌سالاری
صلاح‌الدین ربانی؛ رییس حزب جمعیت اسلامی و عضو رهبری ثیم ثبات و همگرایی، برنده‌شدن اشرف‌غنی را نپذیرفته و انتخابات ریاست جمهوری را «مزخرف» خوانده‌است. او گفته‌است: «اشرف‌غنی را برنده انتخابات مزخرف ریاست جمهوری اعلام می‌کنم.»

مطالب مرتبط:

کمیشنران ممنوع الخروج شدند
پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، فضل‌احمد معنوی؛ عضو ارشد تیم ثبات و همگرایی در توییتی ادعا کرده‌است که رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی به هر سفارتی که مراجعه کردند ویزه برای شان داده نشد.

به نوشته آقای معنوی، ارگ برای آن‌ها پاسپورت‌های سیاسی توزیع کرد تا به کشور ترکیه که پاسپورت سیاسی رفع ویزه است گریخته بتوانند؛ اما به حکم داکتر عبدالله ممنوع‌الخروج گردیدند تا در قبال خیانتی که انجام داده‌اند پاسخ دهند. جزای عمل، حق است.

صلاح‌الدین ربانی هم گفته‌است که «نهادی به نام کمیسیون نزد ما مشروعیت ندارد، دلایل عدم مشروعیت هم اظهر من‌الشمس است و گذشت زمان به همه این بی‌عدالتی پاسخ می‌دهد». او نیز از تشکیل حکومتی همه‌شمول حرف زده‌است.

دوستم جشن پیروزی می‌گیرد
راحله دوستم؛ دختر جنرال عبدالرشید دوستم؛ از حامیان اصلی آقای عبدالله در انتخابات هم در توییتی گفته‌است که آقای دوستم امروز چهارشنبه جشن پیروزی تیم ثبات و همگرایی در انتخابات ریاست جمهوری را آغاز و روی تشکیل کابینه و تعیین سایر مسؤولین حکومتی مشوره مردمی را راه می‌اندازد.

به این ترتیب، اعلام نتایج انتخابات به دور جدیدی از تنش و بی‌ثباتی منجر شده که روشن نیست در نهایت، به کجا منتهی خواهد شد و آثار و تبعات آن برای نظام، دولت و سرنوشت سیاسی و امنیتی کشور چه خواهد بود.

مطالب مرتبط