آغاز فصل تازه بحران و سکوت معنادار جهان

برنده اعلام‌شدن اشرف‌غنی به عنوان رییس جمهوری کشور باعث اوج‌گرفتن تنش میان دو تیم رقیب شده تا جایی که دو جناح یکدیگر را به اشکال گوناگون تهدید می‌کنند. اشرف‌غنی از انحلال پست ریاست اجراییه حرف می‌زند و عبدالله هم از تشکیل حکومت همه‌شمول.

blank

افزون بر این، سران کشورهای حامی افغانستان هنوز واکنشی صریح نسبت به برنده‌شدن آقای غنی یا بازنده‌شدن رقیب او نشان نداده‌اند. هرچند ریاست جمهوری گفته‌است که نماینده اتحادیه اروپا در تماسی تلفونی، پیروزی آقای غنی را به او تبریک گفته‌است.

اما سؤال این‌ است که ادامه تنش‌ها کشور را به کدام‌سو می‌برد، پشتوانه‌های اجرایی تهدیدهای دوطرف چیست و این تنش‌ها روی روند صلح چه تاثیری می‌تواند داشته‌باشد و در نهایت ایده تشکیل حکومت موازی یا همه‌شمول چقدر می‌تواند خطر تجزیه کشور را به دنبال داشته‌باشد؟

سکوت معنا‌دار جهان
نزدیک به دو روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست جممهوری می گذرد؛ اما اکثر کشورهای جهان این پیروزی آقای غنی را بنا به هر دلیلی تبریک نگفته‌اند. تنها کشورهای هندوستان و کویت پس از گذشت بیشتر از یک‌روز در توییت‌های جداگانه، اعلام نتایج را به آقای غنی خجسته‌باد گفته‌اند. آگاهان سیاسی، خاموشی حامیان خارجی افغانستان را سکوت معنادار می‌پندارند.

عزیز رفیعی؛ آگاه سیاسی به خبرگزاری افق گفت: نزد جامعه جهانی شاید یک مقدار شک در ارتباط به مسایل مربوط به تصمیم عجولانه کمیسیون انتخابات و بررسی‌ها وجود داشته‌باشد که آن‌ها خاموشی اختیار کرده‌اند.

او ابراز امیدواری می‌کند که کمیسیون در مورد کارکرد و فیصله‌های خود به مردم وضاحت دهد و شهروندان را قانع بسازد.

سید معروف هاشمی؛ استاد دانشگاه و عضو اتحادیه تحلیل‌گران افغانستان هم می‌گوید: تاکنون هیچ مکانیزمی میان دو تیم برای حل این تنش‌ها وجود ندارد و هر دو تیم خود را برنده مشروع اعلام می‌دانند.

به گفته آقای هاشمی، سال ۲۰۱۴ حد اقل سازمان‌های بین‌المللی و حکومت امریکا میانجی‌گیری کردند و برای عین مشکل، یک راه حل ارائه شد.

این آگاه مسایل سیاسی ادامه می‌دهد: «اکنون متوجه می‌شویم که هیچ‌یک از سفارت‌خانه‌های خارجی در کشور، کشورهای همسایه و… نه حکومت آقای غنی را به رسمیت شناخته اند و نه از آقای عبدالله را. این‌همه این مفهوم را افاده می‌کند که دنیا و کشورهای حامی در فکر پیداکردن حکومت مشروع اند و تلاش دارند مکانیزمی را روی دست گیرند تا از بحران آینده جلوگیری کنند.»

بیشتر بخوانید:

به سوی تجزیه؟
ادامه تنش‌ میان تیم های انتخاباتی و اکنون پیروز و بازنده، اذهان عمومی را مغشوش کرده‌است. شهروندان بر این باور اند که اگر دو رقیب ریاست جمهوری به یک نتیجه معقول و منطقی دست نیابند، کشور به سوی تجزیه می‌رود.

سید معروف هاشمی هم اعتقاد دارد که اگر این تنش‌ها ادامه یابند و هیچ‌یک از طرف‌ها از خواسته‌های خود نگذرد، بدون شک افغانستان به طرف جنگ‌های داخلی خواهد رفت و قربانی آن مردم کشور خواهند بود و کشور یک گام جلوتر به سوی تجزیه‌شدن خواهد گذاشت.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مردم ولایت‌های شمالی هم‌اکنون برای برنده‌شدن تیم ثبات و همگرایی به جشن و پایکوبی پرداخته و تصاویر آقای غنی را از دوایر دولتی برداشته‌اند که
این خود نمایانگر فصل جدید بحران است.

جنرال دوستم هم روز چهارشنبه در جمع هوادارانش در شبرغان اعلام کرد که منتظر معرفی والی‌های شان باشند. او حمایت قاطع‌اش را از دولت به رهبری عبدالله اعلام داشت.

اما عزیز رفیعی باور دارد که بحث تجزیه در افغانستان به صورت قطع، مطرح نیست. او می‌گوید: «امیدواریم عقل سلیم بر سیاست‌مداران حاکم شود و بدانند که آن‌ها نمی‌توانند دیگر ملت افغانستان را فریب دهند.»

مراسم تحلیف
با همه کش‌و‌قوس‌هایی که در جریان دارد یکی از منابع آگاه در ارگ ریاست جمهوری به خبرگزاری افق گفت که روی آمادگی برای چگونگی انجام مراسم تحلیف کار جریان دارد و قرار است هفته آینده، آقای غنی به عنوان رییس جمهوری، سوگند وفاداری یاد کند.

مطالب مرتبط