توافق‌نامه صلح؛ عقب‌گرد زنان به «دوران سیاه طالبان»؟

زنان افغان به امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان با دلهره و هراس می‌نگرند. آن‌ها نگران هستند که یک‌بار دیگر رژیم طالبان که نزد زنان به «دوران سیاه» مشهور است، تکرار شود. در دوران طالبان زنان از بسیاری از حقوق‌شان حتی از حق رفتن به مکتب محروم بودند. این دوران عقب‌گردی تاریخی برای زنان افغان توصیف می‌شود.

blank

زنان حفظ نظام جمهوری و دستاوردهای ۱۸ ساله‌شان در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را خط سرخ صلح می‌دانند و هشدار می‌دهند که این دستاوردها قابل معامله با طالبان نیست.

آمنه هاشمی؛ از فعالان زن در هرات است. او با سقوط رژیم طالبان، فرصت یافت تا دانشگاه را به پایان برساند و هم‌اکنون به عنوان فعال مدنی و اقتصادی در هرات مصروف فعالیت است.

او خواستار تامین صلح و برقراری آتش‌بس است؛ اما نه بهای از دست‌رفتن حقوق فردی زنان.

خانم هاشمی به خبرگزاری افق می‌گوید: «آرزوی ما این است که تمام حقوق انسانی و اسلامی ما در روند صلح رعایت شود. شرایطی مثل آزادی بیان، دموکراسی، تحصیل و حق زندگی‌کردن، برای ما خط سرخ است. ما خواستار تامین صلح هستیم و نقش زنان باید در روند صلح مشخص شود.»

زنان افغان تاکید دارند که با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، باید طالبان رو در رو با نمایندگان زنان، روی چگونگی برقراری صلح و اطمینان از نگرفتن حقوق شان بحث کنند.

این فعال مدنی می‌گوید: «زنان از خود باید در میز مذاکره با طالبان نمایندگی کنند. به هیچ عنوان ما نمی‌خواهیم که به دوران سیاه طالبان برگردیم. طالبان باید بپذیرند که زن حق زندگی دارد و نباید در چارچوب خانواده حبس شود.»

صلح واقعی
فرشته یعقوبی؛ یکی دیگر از فعالان زن در هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که دوران سیاه طالبان به «سیاه‌چال» تاریخ دفن شده و نباید دوباره تکرار شود.

او می‌افزاید: «ما به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم که دوباره افغانستان را به دوران سیاه طالبان برگرداند. آن دوران بسیار تلخ بود و در ذهن ما ثبت شده.»

خانم یعقوبی از جامعه جهانی و امریکا می‌خواهد که نباید به طالبان فرصت دهند که دوباره بر فعالیت‌های اجتماعی زنان، محدودیت وضع کنند.

او می‌گوید: «صلح یک ارزش است و می‌تواند خیلی از ابعاد زندگی ما را تغییر بدهد. همیشه زنان قربانیان و متضررین اصلی جنگ‌ها بوده‌اند، ما صلح واقعی می‌خواهیم، صلحی که از آن تفسیر افراطی‌گرایانه و طالبانی نشود.»

مطالب مرتبط:

صلح موقتی زیان‌بار است
عزیزه خیراندیش؛ دیگر فعال حقوق زن در هرات، از پیامدهای منفی امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان هشدار می‌دهد. او به خبرگزاری افق می‌گوید که صلح موقتی در افغانتستان زیان‌بار است و می‌افزاید: «اگر قرار باشد معامله‌ای در روند صلح صورت بگیرد و در بدل حقوق زنان صلح بیاید، این صلح موقتی خواهد بود و نباید این کار صورت بگیرد. هیچ تضمینی وجود ندارد که طالبان مثل گذشته حقوق زنان را تلف نکنند.»

مذاکرات زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا با طالبان حدود یک‌سال در قطر پی‌گیری شد. در این مدت زنان چندین‌بار در نقاط مختلف کشور در واکنش به مذاکرات صلح امریکا و طالبان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

روز شنبه، ۱۰ حوت توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان در شهر دوحه کشور قطر توسط زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان و ملا غنی برادر؛ معاون سیاسی طالبان امضا شد.

همزمان با امضای این توافق‌نامه، ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو و مارک اسپر؛ وزیر دفاع امریکا به افغانستان سفر کردند و در یک اعلامیه مشترک، تعهدشان را با حکومت تجدید کردند.

دیده شود که امضای توافق‌نامه امریکا با طالبان به چه میزان خواهد توانست در راستای ختم جنگ و بهبود زندگی زنان افغان مؤثر خواهد بود.

مطالب مرتبط