ادامه جنگ طالبان علیه نیروهای امنیتی: بی‌رحمی، برادرکشی، جنگ نیابتی

گروه طالبان سه روز پس از امضای توافق آوردن صلح با امریکا اعلام کرده‌است که مطابق توافق‌نامه صلح، «مجاهدین ما بر نیروهای خارجی حمله نمی‌کنند؛ اما عملیات‌های ما بر نیروهای اداره کابل ادامه می‌یابند»؛ موضوعی که با واکنش‌های شدید مردم افغانستان رو به رو شده‌است.

blank

ادامه عملیات‌ علیه نیروهای امنیتی افغان پس از آن از سوی گروه طالبان همگانی می‌شوند که اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری، یک روز پس از امضای توافقنامه صلح در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که تعهدی برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان وجود ندارد و این صلاحیت حکومت افغانستان است که در این باره تصمیم بگیرد. آقای غنی همچنین گفت که طالبان باید روند کاهش خشونت را تا آغاز گفتگوهای افغانی ادامه داده و نشان دهند که بر تعهدشان پایبند می‌باشند.

توقف و ختم درگیری و هدف قراردادن نیروهای خارجی؛ اما ادامه عملیات علیه نیروهای امنیتی افغان از سوی جنگجویان طالبان، بار دیگر شک و تردید شهرواندان و آگاهان سیاسی و نظامی نسبت به تغییر اندیشه و فکر آن‌ گروه را در پی داشته‌است. شماری از سیاسیون، صاحب‌نظران و شهروندان کشور ادامه عملیات از سوی جنگجویان طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان را به باد انتقاد گرفته و آن را بی‌رحمی، جنگ نیابتی و غیر قابل توجیه عنوان می‌کنند.

بی‌رحمی است

حنیف اتمر؛ مشاور پیشین امنیت ملی اشرف‌غنی در واکنش به آغاز خشونت‌ها از سوی طالبان علیه نیروهای دولتی با تأکید بر این‌که سخت‌ترین مرحله صلح آغاز شده‌، نظامیان افغان را برادر طالبان خوانده و جنگ با برادر را بی‌رحمی دانسته‌است.

اقای اتمر در اعلامیه‌ای که روز دوشنبه، ۱۲ حوت صادر شده، گفته‌است: «‌آن‌که خود را هموطن ‌ما می‌داند حاضر است با خارجی‌ها که به اصطلاح خود وی جهاد کرده‌است، آتش‌بس کند و با برادر خود جنگ را با تمام بی‌رحمی آن ادامه دهد.»

در همین حال، اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری کشور نیز روز سه شنبه در ننگرهار گفت: «کشتن نظامیان افغان جواز ندارد.»

مطالب مرتبط:

آغاز خشونت‌ها از سوی طالبان باعث نگرانی شهروندان نیز شده‌است. مردم از گروه طالبان می‌خواهند که دست از جنگ بردارند و آتش‌بس دایمی را با حکومت اعلام کنند. یکی از شهروندان نوشته‌است که «جهاد» طالبان به پایان رسیده و اکنون باید دست از جنگ بردارند.

شهروند دیگری نیز نگاشته‌است که «نیروهای امنیتی افغان نه کافر اند و نه دشمن منافع ملی افغانستان، در صورتی که طالبان با کفار دست از جهاد برمی‌دارند نباید دیگر نظامیان افغان را هدف قرار دهند».

در همین حال، اسکات میلر؛ فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان هم خواهان ادامه کاهش خشونت شده و گفته‌است که کاهش خشونت باید ادامه یابد و طالبان در قبال تعهدات‌شان پایبند بمانند.

توجیه ندارد

طالبان طی ۱۹ سال گذشته جنگ در مقابل نیروهای خارجی «جهاد» اعلام کرده و می‌گفتند که تا خروج کامل نظامیان امریکایی و ناتو این جهاد ادامه خواهد داشت. اکنون که خود با امریکا توافقنامه صلح امضا کرده و در مقابل آن‌ها دست از نبرد برداشته‌اند، بر ادامه عملیات علیه نیروهای افغان تاکید می‌کنند.

عتیق‌الله امرخیل؛ آگاه امور نظامی به خبرگزاری افق می‌گوید: ادامه خشونت از سوی طالبان در مقابل نیروهای امنیتی افغان هیچ توجیهی ندارد. طالبان با این رویکردشان پیروز نمی‌شوند؛ چون ارتش امروز کشور یک ارتش قوی و مجهز با توپ و تانک و طیاره است؛ اما طالبان هیچ سلاح ثقیله در اختیار ندارند و هیچ‌گاه موفق به از بین‌بردن ارتش افغان نمی‌گردند.

همایون نجفی‌زاده؛ دیگر آگاه مسایل سیاسی و نظامی نیز معتقد است که جنگ آن‌ها علیه نیروهای امنیتی توجیه دینی، عقیدتی و این‌که «جهاد» علیه یک گروه کافر است، ندارد.

آله دست دیگران

عتیق‌الله امرخیل می‌گوید: ادامه عملیات‌های طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان تنها نیرنگی است برای به‌دست‌آوردن قدرت که آن‌هم بیش‌تر از سوی کشورهای ابرقدرت و همچنین کشورهای همسایه غرض تامین منافع‌شان انجام می‌شود و این گروه به عنوان گروهی نیابتی در داخل کشور به درگیری می‌پردازد.

همایون نجفی‌زاده هم باورمند است که جنگ طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان، حکومت و نیروهای امنیتی را تضعیف می‌کند و این کارشان حقیقتا به نفع کشورهای همسایه نظیر پاکستان و ایران است که مستقیما در دخالت در امور افغانستان دست دارند.

او می‌افزاید: باور من طی سالیان متمادی و اکنون این است که طالبان به عنوان یک پروژه داخل افغانستان شدند و این پروژه چند روز پیش از سوی امریکا در قطر پایان یافت. طالبان به عنوان آله دست و پروژه‌ کشورهای بزرگ نظیر امریکا و کشورهای همسایه نظیر پاکستان و ایران همواره بر ضد منافع کشور جنگیده‌اند.

نفرت‌پراکنی

آقای نجفی‌زاده اعتقاد دارد که ادامه جنگ و فشار طالبان باعث بیشتر شدن نفرت و انزجار مردم نسبت به آن‌ها می‌شود و دید مردم را در مقابل آن‌ها که گویی در اندیشه‌شان تغییری وارد شده، مشکوک می‌سازد. آن‌ها ملت افغان را ضربه می‌زنند.

لعل پاچا؛ یکی  از کابران شبکه‌های اجتماعی هم گفته‌است، زمانی که طالبان حملات‌شان را بالای نظامیان افغان اغاز کردند، حیثیت شان پایین آمد. حالا با کی جهاد می‌کنند؟

مطالب مرتبط