ابراز نگرانی مجدد کمیسیون حقوق بشر از آزادی زندانیان طالبان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که این نهاد تاکنون در مورد نگرانی‌ها و پرسش‌های خود از آزادی احتمالی زندانیان طالبان، پاسخی دریافت نکرده؛ در حالی که دولت افغانستان مصمم به رهایی آنان است.blank

این کمیسیون چندی پیش از احتمال تبادله زندانیان میان دولت و طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌بود که شهروندان افغانستان حق آگاهی از جزئیات چگونگی رهایی زندانیان را دارند.

این نهاد در نامه‌ای به حکومت افغانستان و امریکا اعلام کرده‌بود که در صورت آزادی آن‌عده از جنگجویان طالبان که غیر نظامیان را هدف قرار داده‌اند قربانیان چگونه به عدالت خواهند رسید؟ 

این کمیسیون امروز (سه شنبه، ۲۰) نیز در یک رشته پیام توییتری با اشاره به اظهارت دیروز اشرف‌غنی مبنی بر رهایی زندانیان طالبان، تاکید کرده‌است که باید به این پرسش و نگرانی پاسخ داده‌شود و روند تبادله زندانیان شفاف باشد.

قرار است اشرف‌غنی امروز فرمانی را در مورد رهایی هزاران زندانی طالبان صادر کند.

او دیروز در مراسم تحلیف خود گفت که به چارچوبی دست یافته‌ که در بدل رهایی این زندانیان، کاهش قابل ملاحظه‌ای در خشونت رونما خواهد شد که مردم آن را احساس خواهند کرد. 

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از پیش‌شرط‌های این گروه برای آغاز گفتگو با دولت افغانستان است.

همزمان زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که با صدور فرمان اشرف‌‌غنی در مورد زندانیان، تبادله زندانیان میان دولت و طالبان فراهم می‌شود و همچنین آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز تسریع می‌یاید.

مطالب مرتبط