کرزی: بحران کنونی نتیجه سیاست «تحقیرآمیز و تفرقه‌افگنانه» امریکا است

حامد کرزی؛ رییس‌جمهوری پیشین در واکنش به تحولات اخیر،‌ از سیاست‌های امریکا در برابر افغانستان انتقاد کرده و گفته‌است که عملکرد «تحقیرآمیز و تفرقه افگنانه» ایالات متحده منجر به وضعیت کنونی شده‌است.blank

آقای کرزی امروز (سه شنبه، ۲۰ حوت) در اعلامیه‌ای گفته‌است: «وضعیت نگران کننده کنونی کشور نتیجۀ سیاست و عملکرد تحقیرآمیز و تفرقه افگنانۀ ایالات متحده امریکا در برابر مردم افغانستان میباشد.»

رییس‌جمهوری پیشین همچنین با اشاره از موضع‌گیری وزارت خارجه امریکا در برابر دو مراسم تحلیف گفته‌است که امریکا در پی حل تنش‌های انتخاباتی و بحران سیاسی کشور نیست.

مایک مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا گفته‌است که واشنگتن مخالف ایجاد حکومت موازی در افغانستان است.

او شامگاه دوشنبه، ۱۹ حوت در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که ایالات متحده با استفاده از زور برای حل اختلافات سیاسی مخالف است.

اما آقای کرزی با انتقاد از این اظهارت پمپئو گفته است که اگر امریکا در پی حل تنش می‌بود، پیش از برگزاری مراسم تحلیف اقدام سازنده‌ای را روی دست می‎‌‌گرفت.

او افزوده: «در صورتیکه ایالات متحده امریکا حقیقتاً خواهان حل بحران بوجود آمده میبود، میتوانست با اقدام سازنده و به موقع قبل از برگزاری مراسم تحلیف، مانع تفرقه و بی ثباتی سیاسی ناشی از آن گردد.»

رییس‌جمهوری پیشین در ادامه تاکید کرده‌است که برای بیرون رفت از بحران کنونی و خنثی‌شدن «دسایس خارجی» مردم کشور متحد شوند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات و برنده اعلام‌شدن محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله این نتایج را نپذیرفت و اعلام کرد که حکومت همه‌شمول تشکیل می‌دهد.

سرانجام روز گذشته هردو طرف مراسم تحلیف برگزار کردند.

مطالب مرتبط