سازمان‌های حقوق بشری خواستار استقرار آتش‌بس در جریان مذاکرات صلح شدند

کمیسیون حقوق بشر و نهادهای جامعه مدنی فعال در عرصه حقوق بشر با نشر یک اعلامیه مشترک خواستار آتش‌بس و توقف خشونت‌های مسلحانه از سوی طرف‌های درگیر جنگ در جریان گفتگوهای بین‌الافغانی صلح شدند.blank

در این اعلامیه که امروز چهارشنبه، ۲۱ حوت منتشر شده، آمده‌است که جنگ بیش از چهار دهه در افغانستان تلفات انسانی، آسیب‌های روانی و خسارات سنگین مالی را بر مردم تحمیل و شیرازه نظم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بنیه‌های اقتصادی کشور را نابود کرده‌است که جبران و بازسازی این همه نابسامانی به فضای صلح‌آمیز، همزیستی و همپذیری و تلاش‌های هماهنگ و معنادار مردم و رهبران سیاسی و اجتماعی وابسته است.

در این اعلامیه بر اجتناب از ادبیات نفرت‌آمیز و رویکردهای مخدوش‌کننده تاکید شده و آمده‌است که استفاده ابزاری از ارزش‌ها و اعتقادات مردم سبب تداوم بحران می‌شود و گفتگو و تفاهم ملی در زمینه صلح و آینده روشن را به چالش می‌کشد.

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر و نهادهای جامعه مدنی فعال در زمینه حقوق بشر آمده‌است، زمانی‌که جوانب گفتگوکننده با عبور از رویکردهای تمامیت‌خواهانه و با کنار گذاشتن اراده تحمیل، واقعیت‌های متنوع و متکثر جامعه افغانستان را به رسمیت بشناسد، و به ارزش‌های مدنی احترام بگزارند، صلح و گفتگوهای صلح نتیجه‌بخش خواهد بود.

طبق اعلامیه مشترک این نهادها، تلاش‌های جاری صلح امیدواری‌هایی را برای شهروندان کشور ایجاد کرده‌است؛ اما مراحل بعدی این روند و رسیدن به صلح عادلانه و پایدار، با موانع و چالش‌های بیش‌تری همراه خواهد بود.

در اعلامیه همچنین بر حفظ حقوق و آزادی زنان، ارزش‌های مدنی، آزادی بیان و رسانه‌ها و آزادی اجتماعات تاکید شده و آمده‌است که این موارد نباید قربانی گتفگوهای صلح شوند.

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا روز گذشته در اعلامیه‌ای گفته‌است که مراحل ابتدایی گفتگوهای بین‌الافغانی در حال انجام‌شدن است و به دلیل بحران انتخابات، مشخص‌شدن فهرست شرکت‌کنندگان به تاخیر افتاده‌است.

مطالب مرتبط