پومپئو ناکام ماند؛ کمک‌ یک میلیاردی امریکا به کابل قطع شد

مایک پومپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا که به منظور حل بحران سیاسی افغانستان به کابل سفر کرده‌بود، ظاهرا پس از ناکامی در ایجاد سازش میان رهبران مدعی پیروزی، ادامه تنش بر سر کرسی ریاست ‌جمهوری میان اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله را «تهدیدی» در برابر منافع ملی امریکا دانسته و گفته‌است که واشنگتن تصمیم گرفته تا یک میلیارد دالر از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.blank

آقای پومپئو در بیانیه‌ای با انتقاد تند از تنش میان غنی و عبدالله، این تنش را بی‌احترامی به افغان‌ها، امریکایی‌ها و شرکای ائتلاف جنگ افغانستان‌ دانسته‌است.

او گفته‌است که ناکامی در رهبری حکومت افغانستان تهدیدی مستقیم برای منافع ملی امریکا است و ایالات متحده میزان همکاری‎های خود با دولت افغانستان را به طور فوری مورد بازبینی قرار خواهد داد.

در بیانه‌ وزیر خارجه امریکا آمده‌است: «اعلام می‌کنیم که از میزان کمک خود یک میلیارد دالر می‌کاهیم و آماده‌ایم که که برای سال ۲۰۲۱ هم یک میلیارد دیگر کاهش دهیم. ما همچنین در تقاضای خود برای جلب کمک‌های مالی از سوی کشورها که در کنفرانس‌های آتی مربوط به کمک به کابل، تجدید نظر خواهیم کرد.»

در ادامه بیانیه‌ وزارت خارجه امریکا گفته شده که ایالات متحده تنها راه حل اختلاف موجود در افغانستان را یک توافق سیاسی می‌داند و از یک حکومت فراگیر حمایت می‌کند.

وزیر خارجه امریکا در اخیر با اشاره به روند صلح از تشکیل نشدن هیات مذاکره‌کننده دولت و تبادله زندانیان انتقاد کرده و گفته‌است: «رهبران افغانستان همسو با تعهدات خود در قبال توافق دوجانبه همکاری میان امریکا و افغانستان عمل نمی‌کنند و از تشکیل یک تیم همه‌جانبه برای گفتگوهای بین‌الافغانی بازمانده‌ و یا از تسهیل زمینه برای آزادی زندانیان غافل مانده‎اند، اقداماتی به رسیدن که یک توافق سیاسی و فراهم کردن آتش‌بس گسترده کمک می‌کند.»

بیانیه پومپئو روز دوشنبه، ۴ حمل از سوی وزارت خارجه امریکا تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که خود وی در کابل با غنی و عبدالله گفتگوهای جداگانه انجام داد.

هرچند جزئیات کامل این گفتگو‌ها نشر نشده؛ اما گفته شده که محور گفتگوی پومپئو با غنی و عبدالله، حل بحران سیاسی و تسهیل آزادی زندانیان طالبان بوده‌است.

بحران سیاسی افغانستان برایند انتخابات ریاست ‌جمهوری سال گذشته است.

براساس نتیجه نهایی انتخابات، اشرف‌غنی به عنوان رییس‌ جمهوری منتخب برگزیده شده‌است؛ اما عبدالله عبدالله این نتیجه را تقلبی خوانده و خود را برنده اعلام کرد.

این تنش تا جایی پیشترفته که هر دو به عنوان «رییس‌ جمهوری منتخب» سوگند یاد کرده‌اند.

در همین حال براساس توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان قرار بود در ۲۰ ماه حوت سال گذشته خورشیدی، مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان آغاز شود؛ اما تاکنون هیات مذاکره کننده دولت تشکیل نشده‌است.

همچنین طالبان، آغاز مذاکرات داخلی را مشروط به آزادی ۵ هزار زندانی این گروه از زندان‌های دولت افغانستان کرده‌؛ شرطی که تاکنون از سوی دولت عملی نشده‌است و سدی در برابر آغاز مذاکره میان دولت و طالبان عنوان می‌شود.

گزارش شده که پومپئو پس از ترک کابل، در پایگاه نظامی امریکا در قطر با ملا برادر؛ مذاکره‌کننده ارشد طالبان نیز دیدار کرده‌است؛ دیداری که گفته می‌شود محور اصلی آن تلاش امریکا برای جلوگیری از فروپاشی توافق صلح با طالبان به دلیل ادامه تنش سیاسی در کابل و آزاد نشدن هزاران زندانی طالبان بوده‌است.

مطالب مرتبط