پمپئو ایران، چین و روسیه را به ارایه اطلاعات غلط درباره کرونا متهم کرد

مایک پمپئو؛ وزیر خارجه ایالات متحده، بار دیگر چین و ایران، همچنین روسیه را هدف انتقادهای خود قرار داده و گفته که این کشورها در مورد شیوع ویروس کرونا «به کارزار ارائه اطلاعات نادرست ادامه می‌دهند».blank

آقای پمپئو روز سه‌شنبه، ۲۴ مارچ در مصاحبه‌ای با برنامه رادیویی «واشینگتن واچ» پکن را متهم به «پنهان‌کاری» در زمینه ارائه اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرد و گفت جمهوری خلق چین «هزاران زندگی را به خطر انداخته است».

او افزود: «نگرانی من این است که حزب کمونیست چین با پنهان‌کاری و ارائه اطلاعات نادرست، همچنان جلوی دسترسی جهان به خبرهای مورد نیاز را می‌گیرد؛ اطلاعات و اخباری که برای جلوگیری از رخدادی شبیه این و یا افزایش موارد ابتلا ضروری ا‌ست.»

او همچنین ایران و روسیه را نیز هدف انتقادها و اتهام‌های مشابهی قرار داد: «کارزار اطلاعات نادرست از سوی روسیه و ایران، به‌مانند چین، همچنان ادامه دارد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین به اظهارات تازه مقام‌های چینی در مورد اینکه ایتالیا یا ارتش آمریکا «مبدا شیوع ویروس» است، واکنش نشان داد و گفت: «همه کار می‌کنند تا رفع مسوولیت کنند.»

در جریان افزایش حملات لفظی آمریکا و چین به یکدیگر، یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت کهبعید نیست یکی از نظامیان آمریکایی در ماه اکتوبر ناقل این ویروس به چین بوده است.

مشابه این اظهارات همچنین از سوی رهبر ایران نیز مطرح شده که آمریکا را متهم به «تولید ویروس» کرده است. علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در مورد کرونا به «جن و انس» هم اشاره کرده است. اظهارات ایران میان شهروندان ایران نیز با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده‌است.

این سخنان پیشتر نیز با واکنش شدید دولت امریکا روبه‌رو شده بود و مقام‌های حکومت ایران حتی متهم شدند که «بیش از یک میلیارد یورو پول برای کالاهای صحی را دزدید‌‌ه‌اند و ماسک‌های مورد نیاز، دستکش‌ها و سایر تجهیزات پزشکی را برای فروش وارد بازار سیاه کرده‌اند».

مطالب مرتبط