نیویارک تایمز: امریکا به دنبال نابودی حز‌ب‌الله عراق است

روزنامه نیویارک‌تایمز در گزارشی گفته‌است که وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون طرحی نظامی را برای نابودی کتائب حز‌ب‌الله؛ گروه‌ شبه‌ نظامی مورد حمایت ایران در عراق تهیه‌ می‌کند.blank

این روزنامه روز جمعه، ۲۷ مارچ به نقل از چند مقام دولتی و نظامی امریکا گزارش داد که در جریان جلسه روز ۱۹ مارچ در کاخ سفید، دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهوری امریکا مجوزی برای اجرای چنین عملیاتی صادر نکرد؛ اما به پنتاگون اجازه داده به تهیه نقشه نظامی برای چنین عملیاتی ادامه دهد.

نیویارک تایمز نوشته‌است که مارک اسپر؛ وزیر دفاع، دستور تهیه نقشه و برنامه‌ریزی برای چنین عملیاتی را صادر کرده‌است.

به گزارش این روزنامه، اما رابرت پی. رایت؛ فرمانده نیروهای امریکایی در عراق پس از دریافت دستور برای تهیه نقشه نابودی کتائب حز‌ب‌الله، در نامه‌ای به واشنگتن هشدار داده که چنین طرحی ممکن است منجر به جنگ تمام‌عیار با ایران شود. این فرمانده نظامی همچنین گفته که به لحاظ لجستیکی، امریکا باید چند هزار سرباز دیگر را تنها به همین منظور به عراق اعزام کند.

نیویارک‌تایمز به نقل از منابع خود نوشته که نامه فرمانده نیروهای امریکایی در عراق در مخالفت با دستور پنتاگون، نشان از اختلاف جدی در داخل کابینه آقای ترامپ بر سر این موضوع دارد.

سخنگوی پنتاگون درباره واکنش‌ در خصوص این طرح اظهار نظر نکرده؛ اما گفته‌است که در ماموریت اصلی نیروهای امریکایی در عراق که نابودی کامل داعش است تغییری به وجود نیامده‌است.

پیش از این هم گزارش شده‌بود که مایک پومپئو؛ وزیر خارجه و رابرت اوبراین؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به حملات جدید به نیروهای امریکایی، خواستار واکنش تند و خصمانه علیه ایران و گروه‌های مورد حمایت تهران در عراق حمایت شده‌بودند؛ اما برخی‌مقام‌های امریکایی نسبت به احتمال جنگ با ایران و همچنین مخالفت بغداد با چنین اقداماتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

تنش‌های امریکا و ایران در اواخر سال گذشته خورشیدی، به دنبال کشته‌شدن قاسم سلیمانی؛ فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران به مرحله درگیری نظامی رسیده‌بود.

نیروهای امریکایی، قاسم سلیمانی را در میدان هوایی بغداد آماج قرار دادند.

ایران به منظور تلافی کشته‌شدن سلیمانی، چند پایگاه امریکا در عراق را هدف حملات راکتی قرار داد.

مطالب مرتبط