تاکید دبیر کل ناتو بر کاهش موقتی خشونت در افغانستان به‌دلیل شیوع کرونا

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان به‌صورت موقتی به‌دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ شد.blank

آقای استولتنبرگ امروز یکشنبه، ۱۰ حمل در مصاحبه‌ای با یک رسانه فرانسوی با تاکید بر آسیپ پذیری افغانستان از بیماری کووید ۱۹ گفت که به‌منظور تسهیل کمک‌های بشر دوستانه خشونت‌ها در این کشور دستکم به‌طور موقتی قطع شوند.

او با با یادآوردی دو معضل اساسی عدم ثبات و خشونت در افغانستان تلویحاً گفت که در شرایط اضطراری ناشی از ویروس کرونا این کشور احتمال دارد با یک فاجعه انسانی عمیق‌تر مواجه شود.

وزارت صحت عامه تاکنون مرگ ۳ تن را بر اثر بیماری کووید ۱۹ تایید کرده است. طبق آمار این وزارت دستکم ۱۲۰ نفر به این ویرس مبتلا اند و ۵ دیگر بهبود یافته اند.

ناتو، امریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا پیش از این نیز خواستار کاهش چشمگیر خشونت‌ها به‌منظور مقابله بهتر با ویروس کرونا در کشور شده بودند.

با این حال در چند روز گذشته درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و جنگجویان گروه طالبان در شماری از ولایت‌ها رخ داده‌است. طالبان روز گذشته بر ولسوالی یمگان بدخشان نیز حمله کرده و آن را تصرف کردند.

کابل نیز هفته گذشته شاهد حمله گروه داعش بر یک عبادتگاه سیک‌ها بود. در این حمله حد اقل ۲۵ تن از اهل سیک افغانستان کشته و شماری زخمی شدند.

مطالب مرتبط