طالبان: سفارت قطر از هیأت ما در کابل میزبانی می‌کند

گروه طالبان اعلام کرد که از هیأت سه نفره این گروه که برای گفتگو درباره آزادی زندانیان به کابل سفر کرده‌اند، سفارت قطر در کابل میزبانی می‌کند.blank

سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان امروز چهارشنبه، ۱۳ حمل در توییترش نوشته‌است که دیدارها با هیأت حکومت افغانستان درباره رهایی زندانیان نیز در این سفارت‌خانه با حضور نمایندگان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ انجام می‌شود.

گروه طالبان روز گذشته تایید کرد که هیات سه نفره آن‌ها برای پیشبرد روند آزادی زندانیان‌شان به کابل رسیده است.

شورای امنیت ملی نیز امروز اعلام کرد که هیأت حکومت افغانستان و گروه طالبان با هم در کابل دیدار کرده‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی گفته که در این دیدار در مورد رهایی زندانیان صحبت شده و قرار شده این بحث ادامه داشته باشد.

پیش از این دیدار رو در رو، نمایندگان دو طرف سه نشست از طریق کنفرانس ویدئویی داشتند. در دومین نشست، طرفین توافق کرده بودند که رهایی زندانیان از ۳۱ مارچ یعنی روز سه‌شنبه آغاز شود؛ اما حکومت اعلام کرد که مشکلات در هماهنگی برای سفر هیات طالبان به کابل سبب تاخیر در این روند شد.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان و یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان، بخشی از توافقنامه صلح طالبان و امریکا بود که به تاریخ دهم حوت به امضا رسید. قرار بود این روند در ده روز پس از امضای این توافقنامه عملی شود؛ اما در آن زمان حکومت مخالفتش را با آزادی زندانیان اعلام کرد.

اشرف غنی؛ رییس جمهوری نخست اعلام کرد که هیچ تعهدی به رهایی این زندانیان ندارد. او تاکید کرد که این موضوع می‌تواند شامل روند گفتگوهای صلح شود و بعدا با به میان آمدن اعتماد بین طرفین، عملی شود.

او چند روز بعد گفت که این زندانیان را آزاد می‌کند و فرمانی را صادر کرد که زندانیان طالبان در چند مرحله و بعد از تضمین دادن از این که دوباره به جنگ نمی‌روند، رها شوند؛ اما طالبان این را نپذیرفته و گفتند به اساس توافقنامه‌شان با امریکا خواهان رهایی یکجا و بدون قید و شرط زندانیان‌شان هستند.

مطالب مرتبط