تلاش سیاف و کرزی برای پذیرش رهبری «شورای مصالحه» از سوی عبدالله

حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین کشور و عبدالرب رسول سیاف؛ رهبر جهادی بار دیگر با عبدالله عبدالله؛ رییس پیشین اجرایی به‌منظور حل اختلافات ناشی از انتخابات و پذیرش ریاست «شورای عالی مصالحه» گفتگو کرده‌اند.blank

منابع گفته از کاخ سپیدار گفته‌اند که این دیدار امروز چهارشنبه، ۱۳ حمل انجام شده و در آن در مورد جستجوی راه حل اختلافات سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفتگو شده‌است.

این منبع به بی‌بی‌سی گفته‌است که آقای غنی فهرستی از چهره‌های با نفوذ سیاسی را تهیه کرده و می‌خواهد شورای عالی مصالحه را ایجاد کند.

به گفته او، از آقای عبدالله خواسته شده رهبری این شورا را به عهده بگیرد؛ اما آقای عبدالله تاکنون توافق نکرده است.

«طرف اصلی طالبان، ما هستیم»

با این حال، مجیب‌الرحمان رحیمی؛ سخنگوی عبدالله عبدالله گفته‌است که طرف اصلی بحران با طالبان تیم آقای عبدالله است و اگر مذاکره‌ای هم شود، «باید با ما شود».

او همچنین گفته‌است که پیام‌هایی از طالبان به آن‌ها رسیده مبنی بر این‌که «اگر شما باشید آماده بحث و مذاکره هستیم.»

سخنگوی عبدالله عبدالله گفته‌است: «اما ما ترجیح دادیم از همه طرف‌ها در مذاکرات صلح نمایندگی شود و مذاکره با طالبان جناحی و گروهی نشود که در درازمدت به نفع کشور نیست.

او همچنین از حذف و جاگزینی برخی چهره‌ها از تیم ۲۱ نفری مذاکره‌کننده با طالبان خبر داده‌است؛ اما تاکید کرده که این تیم از همه نمایندگی می‌کند.

پیش از این طالبان هیأت حکومت افغانستان برای مذاکرات را حکومتی خوانده بودند و گفته بودند که این هیأت از همه جهت‌های سیاسی نمایندگی نمی‌کند؛ اما حکومت آن را بهانه‌جویی طالبان خواند.

به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری و پیروز شدن اشرف‌غنی در آن، عبدالله عبدالله؛ از رقبای آقای غنی با نتیجه مخالفت کرد و خودش را رییس جمهور اعلام کرد. این اختلافات تا حدی پیش رفت که هردو در یک روز مراسم تحلیف برگزار کردند و نماینده ویژه امریکا نیز موفق به میانجی‌گری میان آنان نشد.

غنی و عبدالله، همزمان و جداگانه به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان ...

با این حال عبدالله عبدلله روز گذشته از هیات ۲۱ نفری اعلام شده از سوی وزارت دولت در امور صلح اعلام حمایت کرد و گفت که روند صلح از جنجال‌های انتخاباتی جدا به پیش برده خواهد شد.

از طرفی هم، سیاف و کرزی هفته‌ها است مشغول میانجی‌گری میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله هستند اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه‌ای بدنبال نداشته است. روز گذشته گزارش شد که این گفتگوها شکست خورده و اشرف‌غنی نیز برخی اعضای کابینه‌اش را معرفی کرد.

مطالب مرتبط