َشیوع کرونا؛ طالبان به «آتش‌بس» در مناطق تحت کنترل شان اعلام آمادگی کردند

به‌دنبال شیوع کرونا در افغانستان و خواست‌های مکرر نهادهای بین‌المللی مبنی بر کاهش خشونت از سوی طالبان، این گروه اعلام آمادگی کرده که در مناطق تحت کنترل خود، «آتش‌بس» کند.blank

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی گروه طالبان امروز چهارشنبه، ۱۳ حمل به خبرگزاری اسوشتیتد پرس گفت که در صورت مواجهه با شیوع ویروس کرونا در مناطقی که زیر کنترل آن‌ها است، آماده‌اند تا در آنجا دست از جنگ بردارند.

این اعلام در حالی شده که اخیراً شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه خود از طرف های درگیر جنگ در افغانستان خواست که به خواست دبیر کل این سازمان توجه داشته باشند که خواستار آتش بس فوری برای مبارزه با این بیماری توسط کمک‌های بشردوستانه است.

با این حال سخنگوی طالبان گفته‌است که آنها امنیت کارمندان صحی و امدادی را که به مناطق تحت کنترل شان برای جلوگیری از شیوع کرونا سفر می‌کنند، تضمین خواهند کرد.

اسوشیتد پرس نوشته که هنوز مشخص نیست که چه تعداد موارد ابتلا به کرونا باید در هر منطقه معینی تأیید شود تا گروه طالبان اعلام آتش‌بس کند.

پیشتر دولت افغانستان، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، امریکا و شماری دیگر از کشورها و نهادهای جهانی از طالبان خواسته بودند که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و مبارزه با آن، آتش‌بس کنند و یا هم سطح خشونت را کاهش دهند.

این گروه اما گفته بود که تیم‌های صحی برای آگاهی‌دهی و مبارزه با ویروس کرونا ایجاد کرده‌اند و نیز به کارکنان صحی اجازه می‌دهند تا در مناطق تحت کنترل آن‌ها، آگاهی‌دهی کنند.

مطالب مرتبط