تنش در روابط ایران و امریکا؛ از سفر قاآنی به بغداد تا تهدید شدید ترامپ

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا مدعی شد که ایران یا گروه‌های نیابتی تهران در حال برنامه‌ریزی برای حمله به مواضع امریکا در عراق هستند. او هشدار داد که اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت. این در حالی است که همزمان گزارش‌هایی از سفر فرمانده سپاه قدس ایران به بغداد منتشر شده‌است.blank

ترامپ روز چهارشنبه، ۱ اپریل در پیام توئیتری نوشت: «طبق اطلاعات و اعتقاد ما، ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش در حال تدارک حمله‌ای غافلگیرانه علیه نیروهای امریکا و یا منافع ما در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی می‌پردازد.»

از طرف دیگر، گزارش‌هایی از سفر اسماعیل قاآنی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به بغداد منتشر شده‌است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با نقل این خبر از قول چهار مقام عراقی که هویت‌شان فاش نشده، نوشته‌است که هدف آقای قاآنی از سفر به عراق ایجاد همگرایی میان گروه‌های مختلف شیعه است.

اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی شده‌است که سه ماه پیش در حمله پهپادی امریکا در بغداد کشته شد.

تنش‌های ایران و امریکا در عراق بار دیگر تشدید شده‌است.

اواخر هفته گذشته روزنامه نیویارک‌تایمز در گزارشی اختصاصی گفته‌بود که وزارت دفاع امریکا از نیروهای خود در عراق خواسته برای عملیات علیه نیروهای کتائب حزب‌الله و حشدالشعبی که مورد حمایت ایران هستند، آماده شوند.

با این حال طبق گزارش این روزنامه امریکایی، فرماندهان نظامی امریکا هشدار داده‌اند که ممکن است این موضوع منجر به جنگ با ایران شود.

ایران نیز طی روزهای اخیر نسبت به تحرکات «تحریک‌آمیز» امریکا در عراق هشدار داده‌است.

مطالب مرتبط