تاکید ایران بر تشکیل دولت «فراگیر» در افغانستان

وزارت امور خارجه ایران گفته‌است که این کشور تلاش می‌کند تا در افغانستان یک دولت فراگیر تشکیل شود. این در حالی است که پیش‌تر، موضع ایران در این باره، موجب بروز تنش‌ دیپلماتیک میان دو کشور شده‌بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: روحانی با ترامپ دیدار نمی‌کند | Euronews

عباس موسوی؛ سخنگوی وزارت‌ خارجه ایران، روز یکشنبه، ۳۱ حمل به خبرنگاران گفت که اختلافات پس از انتخابات در افغانستان، تهران را واداشته تا «اقدامات» خود را در راستای تشکیل دولت فراگیر و حل بحران در این کشور آغاز کند.

او افزوده‌است که وزیر امور خارجه ایران اخیراً تماس‌هایی با مقامات افغان داشته و نیز سفر نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان به کابل به هدف حل بحران و حل اختلافات بوده‌است.

آقای موسوی گفته‌است که همه تلاش ایران این است که یک دولت فراگیر تشکیل شود که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند. به گفته او، «اولویت ایران» همسایه‌های آن کشور است.

این اظهارات ایران پس تنش‌های اخیر میان کابل و تهران ابراز می‌شود که منجر به اخراج دیپلمات‌ها از سوی دوطرف شده‌بود.

افغانستان حدود یک‌ماه پیش دو دیپلمات ایرانی را از کابل اخراج کرد و در پی آن، ایران نیز دو دیپلمات افغان را از تهران اخراج کرد. ایران هرچند جابه‌جایی دیپلمات‌ها را «امر معمول» خوانده‌بود؛ اما منابع گفته‌اند که تنش میان تهران و کابل پس از مراسم تحلیف اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله اوج گرفته‌است.

پس از اعلام پیروزی اشرف‌غنی در انتخابات ریاست جمهوری، ایران این پیروزی را به او تبریک نگفت و نیز سفیرش را به مراسم ادای سوگند آقای غنی نفرستاد.

این کشور از آن زمان تاکنون، بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید دارد. پیشتر نیز وزارت خارجه ایران گفته‌بود که تماس‌هایی با رهبران افغان برای حل اختلاف‌ها برقرار کرده‌است.

روز گذشته نیز ابراهیم طاهریان؛ نماینده ویژه وزارت خارجه ایران برای افغانستان در سفرش به کابل با اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری و حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی دیدار کرده‌است.

ارگ ریاست جمهوری گفته‌است که در این دیدار درباره مبارزه با کرونا، روند صلح و نیز وضعیت جاری افغانستان بحث شده‌است.

مطالب مرتبط