ضد عفونی کردن فضا‌های عمومی در سرکوب کرونا موثر است؟

این روز‌ها تصاویر کارگرانی که با لباس‌های محافظ و مخازن ضد عفونی کننده‌ای روی دوششان بسته شده است، در سراسر جهان دیده می‌شود. این افراد در خیابان ها، جاده ها، فرودگاه ها، وسایل نقلیه عمومی، فضا‌های داخلی کار می‌کنند. برخی کشور‌ها مانند روسیه، افغانستان و اندونزیا حتی از لاری‌ها نیز استفاده کرده اند تا سریعتر مناطق بیشتری را ضدعفونی کنند.
blank

 

به نقل از سی بی سی نیوز، ضد عفونی کننده‌های مراکز عمومی، به طور معمول حاوی سفیدکننده رقیق است و بر اساس اطلاعات فعلی، مواد سفید کننده می‌تواند تا حدودی از گسترش احتمالی COVID-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونا جلوگیری کند.

اما آیا این روش‌ها مؤثر هستند؟ آیا این کاری است که ما باید انجام دهیم؟ این یک فرضیه درست است که ضد عفونی کننده‌ها به طور مؤثر ویروس کرونا را می‌کشند. ویروس‌ کرونا محافظ دار هستند، به این معنی که توسط «یک غشای محافظ» ساخته شده از لیپید‌ها محافظت می‌شوند که به راحتی توسط پاک کننده‌ها حل می‌شوند و خود ویروس را آسیب پذیر می‌کند.

سازمان صحت کانادا می‌گوید: «کروناویروس‌ها به شدت در برابر مواد ضد عفونی کننده مناسب، آسیب پذیر محسوب می‌شوند.» تیم سلی، استاد بهداشت عمومی دانشگاه رایرسون، یادآور می‌شود: «در حالی که برخی بیماری‌ها توسط حیواناتی مانند پشه‌ها پخش می‌شود، COVID-۱۹ فقط از فردی به افراد دیگر قابل انتشار است.»

آیا ضد عفونی فضا‌های عمومی روشی مناسب برای مبارزه با COVID-۱۹ است؟
ویروس‌های تنفسی مانند کروناویروس‌ها معمولاً توسط قطرات پاشیده شده هنگام عطسه، سرفه و یا گاهی اوقات فقط هنگام صحبت پخش می‌شوند. این قطرات می‌توانند مستقیماً روی سطوح فرود بیایند یا در صورت لمس سطوح توسط شخص آلوده منتقل شوند. بسیاری از افراد مبتلا علامتی ندارند. این بدان معناست که ویروس‌ها اغلب در سطوحی که زیاد لمس می‌شوند مانند نرده‌های پیاده رو‌ها و نیمکت‌های پارک دیده می‌شوند.

این ویروس حداکثر چند روز (حتی اگر در معرض درجه حرارت متغیر و رطوبت، نور خورشید و باد قرار بگیرند) زنده می‌ماند. اما همه متغیر‌های مذکور، می‌توانند میزان زمانی که ویروس زنده مانده است را کاهش دهند. در همین حال، سفید کننده نیز به سرعت در محیط تجزیه می‌شود، خصوصاً وقتی در معرض نور خورشید و گرما قرار بگیرید.

آیا ضد عفونی فضا‌های عمومی روشی مناسب برای مبارزه با COVID-۱۹ است؟چرا بسیاری از کشور‌ها فضای عمومی را ضدعفونی می‌کنند؟

سلی می‌گوید: «در شرایط همه گیری کرونا، این همان کاری است که می‌خواهیم انجام می‌دهیم. اما خالی شدن این حجم از ذخایر مواد ضدعفونی کننده، مقرون به صرفه نیست.» وی خاطرنشان می‌کند که در بسیاری از کشور‌ها که این کار را انجام می‌دهند، مردم دوست دارند که اقدامات گسترده‌ای از سوی دولت ببینند. آن‌ها ممکن است قبلاً با روشی مشابه با بیماری‌های دیگر برخورد کرده باشند. وی افزود: «برخی از این کار تحت تاثیر فرهنگ و سنت است. شهروندان دوست دارند ببینند فعالیتی انجام می‌شود.»

مارک لیپیچ، اپیدمیولوژیک بیماری‌های عفونی در دانشگاه هاروارد T.H گفت: تحقیقات علمی در مورد اثربخشی ضد عفونی فضا‌های عملی انجام نشده است. به گزارش نیویورک تایمز، دانشکده بهداشت عمومی چان، در تماس با روزنامه نگاران در ۷ آوریل. با این حال، وی گفت که این مطالعه دشوار خواهد بود، زیرا کشور‌ها از رویکرد‌های مختلفی برای مقابله با گسترش COVID-۱۹ استفاده می‌کردند.

آیا ضد عفونی فضا‌های عمومی روشی مناسب برای مبارزه با COVID-۱۹ است؟آیا نگرانی‌های بهداشتی یا محیطی در خصوص این نوع پاشش مواد ضدعفونی وجود دارد؟

سفید کننده می‌تواند پوست یا چشم شما را بسوزاند، به همین دلیل افرادی که مواد ضدعفونی را اسپری می‌کنند معمولاً از وسایل محافظ استفاده کرده و آن را روی بدن شما اسپری می‌کنند. ضد عفونی کننده‌هایی مانند سفید کننده باعث ایجاد آسم می‌شوند و در افرادی که در معرض ضدعفونی مداوم قرار دارند با سایر شرایط تنفسی مزمن مرتبط است؛ بنابراین اگر بیماری تنفسی دارید از قرار گرفتن در معرض پاشش مداوم دوری کنید.

اداره حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می‌گوید: «در آب شیرین، سفید کننده در معرض نور خورشید به سرعت در ترکیبات غیر سمی تجزیه می‌شود. این ترکیب برای پرندگان مضر محسوب نمی‌شود، اما اگر غلظت‌های زیاد و مستقیم به داخل حوضچه‌های محل زندگی آبزیان ریخته شود، می‌تواند برای ماهی‌های آب شیرین و بی مهرگان بسیار سمی باشد.»

آیا ضد عفونی فضا‌های عمومی روشی مناسب برای مبارزه با COVID-۱۹ است؟

با وجود پاشش گسترده مواد ضدعفونی در چین، حتی یکی از دانشمندان این کشور شروع به زیر سؤال بردن تأثیرات احتمالی ضدعفونی معابر کرده است. ژانگ لیوبو، محقق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، هشدار داده است که این کا می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست شود.

سی بی سی نیوز

مطالب مرتبط