مرگ ۵۰۰ غیر نظامی در سه ماه؛ طالبان رد کردند

گروه طالبان مسؤولیت ۳۹ درصد تلفات غیر نظامیان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ که در گزارش یوناما به آنان نسبت داده شده را رد کردند.blank

یوناما صبح امروز گزارشی از تلفات غیر نظامیان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر بنیاد آن، در این مدت بیش از ۵۰۰ غیر نظامی در درگیری‌ها کشته و بیش از ۷۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. یوناما گفته‌است که طالبان عامل ۳۹ درصد از این تلفات اند.

گروه طالبان اما ساعاتی پس از نشر این گزارش در اعلامیه‌ای، درصدی نسبت داده‌شده تلفات به آن گروه را کرده و گفته‌است که «برای کاهش تلفات غیر نظامیان در جنگ» تلاش کرده‌است.

در اعلامیه این گروه آمده‌است که یوناما تلفات انفجار ماین‌هایی را که از گذشته‌ها باقی مانده و بر اثر انفجار آن غیر نظامیان جان باخته‌اند و نیز تلفات «خصومت‌های شخصی» مردم را به طالبان نسبت داده‌است.

طالبان گفته‌اند که تلفات به غیر نظامیان در حملات هوایی وارد شده و یوناما از این رویدادها به‌صورت سطحی گذشته‌است.

پیشتر دفتر شورای امنیت ملی نیز اعلام کرده‌بود که گروه طالبان در جریان یک‌ماه اخیر صدها غیر نظامی را کشته یا زخمی کرده‌اند.

با این حال در گزارش یوناما نیروهای طرفدار دولت افغانستان نیز عامل ۳۲ درصد تلفات غیر نظامیان خوانده شده که ۱۹۸ تن را کشته و ۲۱۴ تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

۲۱ درصد این تلفات به نیروهای امنیتی افغان، هشت درصد به نیروهای بین‌المللی و سه درصد باقی‌مانده به عناصر نامشخص طرفدار دولت نسبت داده شده‌است.

حکومت افغانستان تاکنون درباره این گزارش واکنشی نداشته‌است.

مطالب مرتبط