آیا نور خورشید کرونا را می‌کُشد؟

سالهاست که پژوهشگران درباره اهمیت نور خورشید در سلامت انسان‌ها صحبت کرده اند. اما اکنون در دوران همه گیری کرونا یک پرسش رایج این است که آیا واقعا نور خورشید می‌تواند کرونا را نابود کند یا خیر.blankبه نقل از بست هلث، بیل برایان، معاون امنیت ملی حوزه علم و فناوری امریکا در جلسه کارگروه ویروس کرونا در کاخ سفید اظهار داشت که نور ماوراء بنفش می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. وی در این جلسه گفت: «جالب‌ترین مشاهده ما تا به امروز، تأثیر قدرتمندی است که به نظر می‌رسد نور خورشیدی در کشتن ویروس هم در سطوح و هم در هوا دارد. تأثیر مشابهی را نیز در دمای هوا دیده ایم.»

برایان افزود که وقتی سه عامل محیطی درجه حرارت بالا، رطوبت زیاد و نور مستقیم خورشید با یکدیگر ترکیب می‌شوند ویروس سریعتر می‌میرد. این سخنان این موضوع را تقویت کرد که برخی امیدوار شوند در ماه‌های میانی تابستان، نرخ ابتلا به کرونا اندکی کاهش یابد. اما آیا می‌توان با استناد به همین حدس و گمان‌ها زندگی کرد؟ اولین پاسخ منطقی این است: ما با یک ویروس جدید مواجهیم پس هر نوع گمانه زنی قابل ابطال است و نمی‌تواند معتبر باشد.

مشخص نیست که چه میزان اشعه ماوراء بنفش برای تأثیرگذاری بر ویروس کرونا مورد نیاز است. درست است که نور ماوراء بنفش می‌تواند باعث کاهش میزان زنده ماندن ویروس‌ها (از جمله کرونا ویروس جدید) بر روی سطوح شود، اما این بدان معنی نیست که افراد مبتلا به COVID-۱۹ که خود را در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌دهند مداوا می‌شوند یا اصلا به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

این واقعیت نیز وجود دارد که نور UV با برخی از خطرات جدی برای سلامتی همراه است. پرتو‌های اشعه ماوراء بنفش می‌توانند به سلول‌های پوستی نفوذ کرده و آسیب زا باشند. قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به سرطان پوست شود.

با این حال نور آفتاب اخیراً به دلیل دیگری در چرخه خبری کروناویروس قرار داشته است. نور خورشید یک منبع طبیعی عالی ویتامین D. است که دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. از جمله افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی، اما وقتی صحبت از COVID-۱۹ می‌شود، تحقیقات محدود است. آزمایشات بالینی در اسپانیا و فرانسه آغاز شده است تا ببیند آیا ویتامین D. نتایج مداوای بیماران COVID-۱۹ را بهبود می‌بخشد، اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر این موضوع به شکل رسمی ثبت نشده است و همه چیز در حد فرضیه است.

هدف رسیدن به سطح کافی ویتامین D. در خون حمایت از عملکرد ایمنی بدن است. بهترین روش این است که یک آزمایش خون انجام دهید تا بدانید میزان ویتامین D. خون شما در حد کافی است یا خیر.

مطالب مرتبط