ثبت ۷۷ حمله بر امدادرسانان در افغانستان طی یک ماه

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان (اوچا) اعلام کرده در ماه اپریل امسال، ۷۷ مورد حمله بر امدادرسانان در این کشور صورت گرفته‌است.blank

این دفتر امروز دوشنبه، ۲۲ ثور با نشر گزارشی گفته است که از میان ۷۷ حمله بر کارمندان نهادهای امدادرسان در این کشور، ۳۰ حمله آن بر افرادی صورت گرفته است که برای مبارزه با ویروس کرونا کار می‌کردند.

اوچا گفته‌است که در ماه اپریل محدودیت گشت‌وگذار به هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ۳۳ ولایت افغانستان به گونه متفاوت اتخاذ شده بود.

در این گزارش آمده‌است: «با وجود این ‌که اوچا از یافتن راه حل برای زمینه‌سازی به کمک‌رسانی پشتیبانی می‌کند؛ اما به مقام‌های محلی در ولایات صلاحیت داده شده تا بر فعالیت‌های بشری محدودیت وضع کنند.»

به گفته این نهاد، مقام‌های محلی در برخی ولایات در کار نهادهای امدادرسان دخالت نیز کرده‌اند.

تاکید بر محدودیت‌های گشت‌وگذار
در این گزارش همچنین آمده‌است که با آغاز ماه رمضان، میزان محدودیت‌ گشت‌وگذار در برخی ولایات افغانستان کاهش یافته؛ در حالی که شمار مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در این کشور رو به افزایش است.

این دفتر تاکید کرده که برای مبارزه با ویروس کرونا، نیاز به وضع محدودیت بیشتر است.

آتش‌بس نیاز جدی است
اوچا با تاکید بر ضرورت تامین آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان گفته‌است که در کنار این‌که تهدید ویروس کرونا، دسترسی امدادرسانان را مشکل ساخته، جنگ نیز برای فعالیت‌های بشری تهدید ایجاد می‌کند.

به گفته این نهاد، در جریان ماه اپریل دسترسی امدادرسانان در ده منطقه به‌خاطر جنگ و خشونت محدود شده بود.

این نهاد گفته که به دلیل جنگ و ناامنی، در این ماه امدادرسانان نتوانسته‌اند، میزان نیازمندی کمک‌های بشری در ولایات بغلان و بادغیس را ارزیابی کنند و بسته بودن مسیر ولایات غور و لوگر سبب شده تا مددرسانان در این ولایت‌ها با مشکل مواجه شوند.

در این گزارش آمده است که به دلیل حملات نظامیان افغان، یک موسسۀ غیرحکومتی سه بار متضرر شده است.

بربنیاد این گزارش، ساختمان دو موسسه و یک مکتب در ولایت فاریاب به دلیل شلیک هاوان از سوی نیروهای امنیتی افغان تخریب شده و در ولایت زابل نیز در پی حمله نیروهای افغان دفتر یک موسسه غیرحکومتی به گونۀ شدید آسیب دیده است.

مطالب مرتبط