واکنش‌ها به حملات کابل و ننگرهار؛ جنایت‌جنگی، دسیسه بیگانه‌ها و نسل‌کشی

دو حمله مرگبار امروز در کابل و ننگرهار که ۴۲ کشته و ۸۴ زخمی برجا گذاشت، واکنش‌هایی را در داخل و خارج از کشور بر انگیخته است.blank

حمله بر یک شفاخانه در غرب کابل حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز شد و چهار ونیم ساعت دوام کرد که در آن ۱۶ نفر از جمله زنان و نوزادان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند. همزمان در نتیجه یک انفجار در یک مراسم جنازه در ننگرهار، ۲۶ نفر کشته و ۶۸ نفر دیگر زخمی شدند.

ارگ ریاست جمهوری در ساعات پایانی حمله کابل، این حمله را به شدت نکوهش کرد. سپس اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری در پیامی در واکنش به حملات امروز، دستور داد تا نیروهای امنیتی، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی را هدف قرار داده و از حالت دفاعی به حالت تهاجمی در بیایند.

عبدالله عبدالله؛ رییس پیشین اجرایی نیز این حمله‌ها را محکوم کرده و تاکید کرد که حمله بر اماکن عامه جنایت جنگی و مغایر ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی است.

حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین کشور با محکوم کردن این حمله‌ها، آن را دسیسه واضح و آشکار بیگانگان خوانده و گفته که مردم باید با اتحاد و اتفاق، سرنوشت را به دست خود رقم بزنند.. او تاکید کرده که برای ختم جنگ در کشور گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز شود.

محمد محقق؛ رهبر حزب وحدت اسلامی، حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی کابل و کشتن زنان جوان و فرزندان تازه متولد شده آنان را مصداق کاملی از نسل کشى و جنایت علیه بشریت خوانده‌است. او افزوده‌است: « قتل عام شفاخانه نسایى و ولادی برچی کابل، فاجعه لغمان بر مدافعین وطن، حمله بر مراسم جنازه در ننگرهار و حوادث شمال و غرب کشور همه از یک جوى آب می‌خورند و این واضح است که مدعیان صلح به چشم مردم افغانستان خاک می‌زنند وهر کسى به نحوى در نابودى ما سهم می‌گیرد.»

حملات امروز در افغانستان واکنش‌های جهانی را نیز در پی داشته‌ و شماری از کشورها و نهادها این حملات را جنایت جنگی خوانده و محکوم کرده‌اند.
راس ویلسن؛ سفیر امریکا در کابل با «تروریستی» خواندن این حملات گفته‌است که: «من این حمله وحشیانه را محکوم می‌کنم. تروریست‌ها افراد بی دفاع و آنانی را هدف قرار داده‌اند که رنج‌های زیادی را متقبل شده‌اند.»blank

نماینده غیر نظامی ناتو در افغانستان نیز انزجارش را از حملات امروزی ابراز داشته است. او گفته‌است که حملاتی را که در آن ننگرهار و کابل افراد بی‌گناه و غیر نظامی را هدف قرار داد، به شدت محکوم می‌کند. وی گفته است که ناتو در مبارزه علیه تروریزم در کنار مردم افغانستان است.

سازمان عفو بین الملل نیز بر حفاظت از غیر نظامیان و پاسخگو ساختن عاملان این حملات تاکید کرده است.

این سازمان در صحفهٔ‌ تویتراش نوشته است: «جرایم غیرمسوولانه جنگی امروز در افغانستان که در آن یک شفاخانه نسایی و ولادی و مراسم جنازه هدف قرار گرفت، باید جهان را در برابر وحشتی که غیرنظامیان به گونۀ متداوم با آن مواجه اند، بیدار کند.»

این سازمان گفته است که از عاملان این جرایم سنگین باید بازپرس صورت گیرد.

با گذشت نزدیک به ۱۰ ساعت از حملات امروز در دو ولایت، تا کنون گروهی مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته‌است. هرچند طالبان دست داشتن در حمله کابل را رد کرده و درباره حمله ننگرهار چیزی نگفته‌اند؛ اما دولت افغانستان این گروه را عامل جاگرفتن گروه‌های تروریستی در کشور می‌داند.

مطالب مرتبط