چین، روسیه، ایران و پاکستان خواهان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شدند

نمایندگان ویژه کشورهای روسیه، چین، ایران و پاکستان برای افغانستان در یک ویدیوکنفرانس در مورد تحولات افغانستان گفتگو و بر لزوم آغاز مذاکران داخلی صلح تاکید کردند.blankاین نمایندگان روز دوشنبه، ۲۹ ثور با نشر یک بیانیه مشترک، ضمن استقبال از توافق اخیر سیاسی در افغانستان، خواهان آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی برای پایان جنگ شدند.

نمایندگان چهار کشور یادشده از طالبان و تمام گروه‌های سیاسی افغانستان خواستهندکه زمینه را برای آغاز مذاکرات فراهم کنند.

نمایندگان ویژه روسیه، چین، ایران و پاکستان از ابتکار دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس جهانی نیز حمایت کرده و خواهان اعلام همزمان آتش‌بس فراگیر در سراسر افغانستان بر اساس توافق طرف‌های درگیر جنگ شدند.

این در حالی‌ است که خشونت‌های طالبان طی روزهای اخیر افزایش داشته‌است.

در بیشتر خشونت‌‌های این گروه غیرنظامیان آسیب می‌بینند.

در همین راستا، اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری می‌گوید که طالبان با نیروهای خارجی پیمان بسته‌اند؛ اما مردم و نیروهای امنیتی افغان را مورد حمله قرار می‌دهند که هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

آقای غنی دیروز حین بازدید از وزارت امور داخله و نیروهای ویژه پولیس ملی افزود که ادامه جنگ و خشونت طالبان علیه مردم و کشور، هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

افزایش خشونت باعث شد تا رییس‌جمهوری به نیروهای دولتی دستور دهد که از حالت دفاع فعال به حالت تهاجمی در برابر طالبان و گروه‌های هراس‌افگن تغییر عملکرد دهند.

طالبان این دستور را مانعی در روند صلح دانسته گفتند که اشرف‌غنی می‌خواهد در سایه جنگ در قدرت باشد.

در یک تحول دیگر، اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله روز یک‌شنبه توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن قدرت میان آنان تقسیم می‌شود. این توافق‌نامه ماه‌ها پس از اعلام نتایج جنجالی انتخابات ریاست جمهوری که منجر به تنش‌ها میان این دو نامزد پیشتاز شد، امضا شده‌است.

در این توافق‌نامه، ریاست شورای عالی مصالحه برای پیشبرد روند صلح به عبدالله عبدالله واگذار شده‌است.

با پایان بحران انتخاباتی، مقام‌های حکومت می‌‌گویند که در تلاش برای پیشرفت در روند صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی هستند.

مطالب مرتبط