اسپر: خروج زودهنگام همه نیروهای ما از افغانستان عملی نیست

مارک اسپر؛ وزیر دفاع امریکا می‌گوید که خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، گزینه قوی نیست و محتمل به‌نظر نمی‌رسد.blank

آقای اسپر روز چهارشنبه، ۷ جوزا گفت که برنامه طوری است که تا ماه جولای شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش یابد؛ اما در حال حاضر برنامه خروج کامل این نیروها تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا، محتمل به نظر نمی‌رسد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا در اظهارات اخیرش، بار دیگر بر خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان تاکید کرده بود.

او هرچند عملی شدن این روند مشخص نکرد؛ اما روزنامه نیویارک تایمز از قول منابع آگاه گزارش داده است که آقای ترامپ تلاش دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر ۲۰۲۰ که خود نامزد حزب جمهوریخواه در آن است، تمام نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون کند.

خروج کامل این نیروها از افغانستان، یکی از وعده‌های انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ بود. او گفته بود که به جنگ چندین ساله در افغانستان نقطه پایان می‌گذارد و سربازان امریکایی را به خانه بر می‌گرداند.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از بخش‌های مهم توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا است که به تاریخ ۲۹ فبروری در دوحه امضا شد. بر بنیاد این توافقنامه امریکا ظرف ۱۳۵ روز نیروهایش را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد و در ۱۴ ماه پس از امضای توافقنامه، همه این نیروها افغانستان را ترک کنند.

وزیر دفاع امریکا همچنین با اشاره غیر مستقیم به تعهدات مندرج در این توافقنامه گفته‌است: «جدول زمانی ما، ماه می سال آینده است؛ اما وعده شده است که آن جدول زمانی در صورتی تطبیق می‌شود که همه‌چیز ها با سرعتی که معین شده است، به پیش برود.»

مارک اسپر همچنین از پیشرفت‌ها در زمینۀ تطبیق تعهدات مندرج در توافقنامه صلح امریکا-طالبان ابراز خرسندی کرده‌است.

او گفته که اکنون با آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، ترغیب شده‌اند. او تصریح کرده‌است: «ما شاهد تبادل بیشتر زندانیان استیم. به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان خود را آماده می‌کند که به زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود. این‌همه گام‌های خوبی به جلو اند.»

این در حالی است که اخیراً حکومت افغانستان و گروه طالبان اعلام کرده‌اند که دو طرف روی تبادل زندانیان بیشتری در حالی رای‌زنی اند.

مطالب مرتبط