طالبان ۸۰ زندانی دولتی را در بغلان و قندوز آزاد کردند

گروه طالبان اعلام کرد که این گروه ۸۰ زندانی وابسته به دولت افغانستان را در ولایت‌های بغلان و قندوز از بند رها کرده‌است.blank

سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توییترش نوشته‌است که این زندانیان امروز پنج‌شنبه، ۸ جوزا از بند این گروه آزاد شده‌اند.

در همین حال برخی منابع می‌گویند که ۵۰ زندانی در ولایت بغلان و ۳۰ زندانی دیگر نیز در ولایت قندوز از بند این گروه آزاد شده‌اند.

دولت افغانستان نیز تا کنون حدود دو هزار زندانی طالبان را به‌خاطر تسهیل روند صلح و بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان از بند رها کرده‌است.

گروه طالبان پیش از این از آزادی نزدیک به زندانی دولتی از زندان‌های شان در ولایت‌های قندهار، لغمان، قندوز و برخی دیگر ولایت‌ها خبر داده بودند.

اخیر هم طالبان و هم حکومت اعلام کرده که یک تیم پنج‌نفری از اعضای طالبان برای رای‌زنی درباره آزادی زندانیان دو طرف وارد کابل شده‌است.

بر بنیاد توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، حکومت افغانستان باید ۵ هزار زندانی طالب را تا پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و طالبان ۱۰۰۰ زندانی وابسته به دولت را از بند شان رها کنند.

حکومت افغانستان نخست فرمان آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالب را صادر کرده بود و آن روند هم با رهایی ۱۰۰۰ تن شان، به‌دلیل افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان، متوقف شد.

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری در روز اول عید اعلام کرد که فرمان آزادی حدود ۲۰۰۰ زندانی طالبان را به‌دلیل اعلام آتش‌بس از سوی این گروه و حسن نیت در روند صلح، صادر می‌کند.

مطالب مرتبط