اشرف‌غنی خواستار همکاری ایران در روند صلح افغانستان شد

اشرف‌غنی؛ رییس‌جمهوری در گفتگویی تلفونی با حسن روحانی؛ رییس‌ جمهوری ایران خواستار حمایت این کشور از روند صلح افغانستان شد.blankآقای غنی امروز (دوشنبه، ۱۲ جوزا) با حسن روحانی؛ همتای ایرانی‌اش گفتگوی تلفونی انجام داد.

رییس‌جمهوری در این گفتگو با اشاره به نقش ایران در امنیت منطقه، از آن کشور خواست که در روند صلح افغانستان همکاری کند.

حسن روحانی هم با بیان این مطلب که گسترش ثبات و امنیت در افغانستان در راستای توسعه ثبات و امنیت ایران اهمیت دارد، گفته‌است که راه حل اختلافات افغانستان، مذاکره و گفتگو است.

روحانی افزوده‌است: «ما معتقدیم که اختلافات گروه‌ها از طریق مذاکره در چارچوب اصول، حل و فصل می‌شود و در این مسیر همواره در کنار دولت و ملت افغانستان هستیم.»

ایران از جمله کشورهای منطقه است که به حمایت از طالبان متهم است.

اداره امنیت ملی اعلام کرد که به تازگی، یک عضو طالبان در هرات با موتر سپاه پاسداران بازداشت شد.

منابع در ریاست امنیت ملی، چندی پیش گفته‌بودند که یک تن از افراد کلیدی طالبان در هرات هنگام پیاده‌شدن از موتر سپاه پاسداران ایران، به دام نیروهای این نهاد افتاد. مقام‌های حکومت گفتند که در این زمینه تحقیق می‌کنند.

ایران در یک‌سال اخیر، با افزایش تلاش‌ها برای تامین صلح در افغانستان چندین بار از هیات طالبان میزبانی کرده‌است. مقام‌های ایرانی تایید می‌کنند که آن کشور با طالبان در ارتباط است.

تسریع اجرای پروژه‌های اقتصادی افغانستان و ایران
رییس‌جمهوری ایران در ادامه گفتگوی خود با اشرف‌غنی، بر تسریع اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک میان دو کشور، از جمله خط آهن هرات – خواف تاکید کرده‌است.

آقای روحانی همچنین افزوده‌است: «تکمیل و راه‌اندازی پروژه راه آهن چابهار – زاهدان در یکسال پیش رو می‌تواند تحول مثبتی در توسعه حمل و نقل و جابه جایی کالا در منطقه به وجود آورد.»

مطالب مرتبط